Katowice: Zmiany w kursowaniu pociągów od 12.12.2010 do 16.01.2011
Śląski Zakład Przewozów Regionalnych w Katowicach podjął decyzję, mającą na celu utrzymanie stabilnego rozkładu jazdy pociągów REGIO w okresie trudnych zimowych warunków atmosferycznych.
Od 12 grudnia 2010 do 16 stycznia 2011, z pełnej oferty przewozowej 622 regionalnych połączeń kolejowych, ujętych w nowym rozkładzie jazdy pociągów 2010/2011, zawieszeniu ulega 56 połączeń, natomiast 24 pociągi wyjadą w zmniejszonym zestawieniu –zamiast dwóch jednostek, połączenia będą obsługiwane przez jedną jednostkę.
Kilkudniowy atak zimy (natura pokazała swoją „mroźną moc”) –zawieje i zamiecie, spadek temperatury poniżej -15 stopni C –pokazał, że nie tylko PLK S.A, jako zarządca linii kolejowych ma problem z utrzymaniem przejezdności szlaków kolejowych, ale również przewoźnicy walczą z częstszymi defektami taboru. Trudne warunki zimowe nie sprzyjają PR Katowice jeśli chodzi o tabor, o którym można powiedzieć że jest „zaawansowany wiekowo”. W tak trudnych warunkach wielokrotnie wzrasta ilość defektów jednostek ezt i dochodzi do odwołań pociągów w trybie doraźnym „ad hoc”. Na niekorzyść przewoźnika działa również przedłużające się oczekiwanie na powrót po naprawach rewizyjnych 8-miu jednostek z zakładów naprawczych oraz wyłączenie z ruchu jednej jednostki EN75 –Flirt, która uległa wykolejeniu.
Urząd Transportu Kolejowego zobowiązał przewoźnika do stworzenia takiego poziomu taborowej rezerwy obiegowej, aby nie dochodziło do tzw. bieżących odwołań na skutek braku taboru. Dla Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych dwoma głównymi celami w chwili obecnej jest utrzymanie stabilnego rozkładu jazdy pociągów w trudnych zimowych warunkach atmosferycznych, tzn. rozkładu jazdy pociągów zabezpieczającego podstawowe potrzeby przewozowe mieszkańców województwa śląskiego i województw ościennych oraz przedstawienie rzetelnej informacji dla pasażerów o ofercie przewozowej. Wyłączenie z pełnej obsługi podróżnych dworca Katowice oznacza brak możliwości oczekiwania na połączenie w odpowiednich warunkach. Stacja Katowice nie jest jedyną stacją, na której warunki oczekiwania na pociąg (delikatnie mówiąc) pozostawiają wiele do życzenia.
Taborowa rezerwa obiegowa, to pozostawienie w dyspozycyjności czynnych jednostek mogących zastąpić zdefektowane jednostki. Śląski Zakład na okres zimowy zmienił organizację pracy sekcji utrzymaniowych. Zwiększenie ilości napraw jednostek wykonywanych we własnym zakresie, pozwoli na zabezpieczenie obsługi taborowej planowanych połączeń kolejowych i utrzymanie założonego poziomu rezerwy taborowej.