Katowice: Wsiąść do pociągu prywatnego
inforail
20.02.2006 07:26
Katowice: Wsiąść do pociągu prywatnego
Przewoźnikiem, którego pociąg 20 lutego zabierze pierwszych pasażerów, jest PCC Rail Szczakowa. – Podpisaliśmy z nią umowę tylko na cztery próbne przejazdy. Nie wiemy, czy ma zamiar dalej korzystać z naszej infrastruktury – mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.
Do poniedziałku prywatny przewoźnik nie udziela żadnych informacji na temat swoich planów. Prywatne spółki kolejowe mogą swobodnie korzystać z torów należących i zarządzanych przez PKP PLK. Bardziej opłaca się im jednak działać na konkurencyjnym rynku przewozów towarowych niż uzależnionym od dotacji samorządowych rynku przewozów pasażerskich. – Do tej pory nie zostały w sposób jednoznaczny uregulowane zasady dofinansowania przewozów regionalnych, nie ma też pewności co do zasad korzystania z infrastruktury PKP PLK oraz gwarancji stałości stawek – mówi Henryk Klimkiewicz, prezes stowarzyszenia Railway Business Forum. Wspomniane przez niego braki uregulowań to podstawowe bariery, które napotykają przewoźnicy prywatni chcący wejść na ten rynek. – Wysokość opłat za korzystanie z infrastruktury PKP PLK jest publikowana i zatwierdzana przez Urząd Transportu Kolejowego – ripostuje Krzysztof Łańcucki. Wahają się one od kilku do ponad 20 zł za kilometr, w zależności od klasy linii.
Mimo że kilku prywatnych przewoźników ma już licencję na przewozy pasażerskie, żaden – oprócz PCC Rail Szczakowa i spółek, w których udziały posiada PKP SA – z niej nie korzysta.
– Dysponujemy licencją na przewozy pasażerskie, ale nie będziemy zabiegać o ten obszar rynku – mówi Bogdan Tofilski, rzecznik Przedsiębiorstwa Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem. Przewozy pasażerskie, mimo dotacji państwowych, są nieopłacalne. Nie są w stanie cieszyć się takim zainteresowaniem pasażerów, by samodzielnie się utrzymać. Dwie spółki: CTL Logistic-CTL Reggio i CTL Expres, licencje na przewóz osób koleją otrzymały w listopadzie 2005 roku. – Rozważamy uruchomienie takiej działalności, na początek w Szczecinie i okolicach – mówi Danuta Sikora-Kuklewicz, rzecznik prasowy spółki. Nie chce zdradzać szczegółów tych planów. PCC Rail Szczakowa do realizacji przewozów pasażerskich powołała w zeszłym roku spółkę Kolej Nadwiślańska. Jej danych finansowych nie znamy. Szczegóły: http://rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_060214/ekonomia/ekonomia_a_30.html
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024