Katowice: Województwo w sprawie reaktywacji linii do Tych Miasta
18 lipca członek Zarządu Województwa Śląskiego Piotr Spyra spotkał się z przedstawicielami spółek wchodzących w skład PKP S.A oraz samorządów Katowic i Tychów. Celem narady było podsumowanie przygotowań do uruchomienia Szybkiej Kolei Regionalnej na trasie Katowice –Tychy.
Historia związana z uruchomieniem Szybkiej Kolei Regionalnej na tej trasie sięga 2005 roku. Wtedy Urząd Marszałkowski zlecił analizę uwarunkowań uruchomienia komunikacji pasażerskiej na linii Tychy Miasto- Katowice- Sosnowiec. Gotowy do realizacji projekt „Szybka kolej regionalna”został przygotowany przez Miasto Tychy i został zakwalifikowany do projektów kluczowych RPO.
Podczas spotkania roboczego w kwietniu br. przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych S.A. zadeklarowali, że Szybka Kolej Regionalna będzie mogła być uruchomiona 1 września br. Do tego też terminu dostosowany został miejscowy rozkład jazdy oraz połączenia autobusowe w Tychach.
Dobiegają końca prace nad wspólnym biletem umożliwiającym podróżowanie pociągiem na linii Tychy Miasto –Katowice, autobusem i trolejbusem w obszarze miasta Tychy. Na trasie Tychy –Katowice miały kursować nowoczesne pojazdy szynowe typu Flirt, zakupione przez Urząd Marszałkowski. Do Zarządu Województwa zaczęły jednak dochodzić niepokojące informacje o możliwości przesunięcia terminu uruchomienia tego połączenia. W ostatnim piśmie, które dotarło do Marszałka Województwa Śląskiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że realnym terminem oddania Szybkiej Kolei Regionalnej na trasie Tychy –Katowice jest 1 września 2009 roku. W tej sytuacji członek Zarządu Województwa Piotr Spyra zwołał w trybie pilnym spotkanie wszystkich zainteresowanych stron.
W trakcie narady ustalono, że Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą większość prac modernizacyjnych do 14 grudnia br. Tego też dnia oddane zostanie do użytku połączenie Szybkiej Kolei Regionalnej Tychy –Katowice. Data ta wiąże się z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy PKP. Do czasu uruchomienia inwestycji samorząd województwa wywiąże się ze swoich zobowiązań dotyczących wypuszczenia Flirtów na trasę, a władze Tychów dostosują infrastrukturę komunikacyjną w mieście, niezbędną do sprawnego funkcjonowania Szybkiej Kolei.