Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice: Porozumienie w Zakładzie Południowym PKP Intercity

inforail
25.05.2010 09:29

Zawarciem porozumienia 21 maja zakończyła się akcja protestacyjna w oddziale Zakładu Południowego w Katowicach. Protest prowadzony był od 6 maja po tym, jak pracownicy zostali poinformowani o decyzji zarządu spółki o likwidacji działalności Zakładu Południowego w obiektach przy ul. Raciborskiej 58 (dawnej Lokomotywowni Katowice). Powodem protestu było zagrożenie likwidacji 90 miejsc pracy, jak również zapobieżenie rozkradaniu i dewastacji tak istotnego zakładu jakim przez lata była Lokomotywownia Katowice.
Akcja protestacyjna prowadzona była z inicjatywy Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność”działającej przy Zakładzie Południowym PKP Intercity S.A., jak również przy wydatnej pomocy struktur ponadzakładowych związku, bez których osiągnięcie porozumienia byłoby bardzo trudne.
– Szczególne słowa podziękowania za okazane wsparcie i osobisty wkład w zawarte porozumienie kierujemy do Przewodniczącego Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność”kolegi Henryka Grymela oraz Przewodniczącej MKK NSZZ „Solidarność”w PKP Intercity S.A. kol. Marii Sędek – mówi Przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność”PKP Intercity SA Zakład Południowy w Krakowie Jan Gliszczyński.
W okresie trwania protestu doszło do spotkań z dyrekcją Zakładu Południowego i zarządem spółki reprezentowanym przez prezesa Grzegorza Mędzę oraz dyrektora ds. technicznych Dariusza Fidyta. Zawarte porozumienie ogranicza co prawda wykonywanie pracy w części obiektów, pozostawiając jednak do dotychczasowej działalności tą część zakładu, jaką jest ul. Raciborska w Katowicach. Gwarantuje jednocześnie dalszą pracę wszystkim dotychczas zatrudnionym pracownikom.
Dalsze działania spółki prowadzić będą do opracowania i przedstawienia stronie społecznej planu naprawczego w spółce, który po uzgodnieniach z organizacjami związkowymi byłby wprowadzany w życie. Pozwoliłoby to, zdaniem strony społecznej, z jednej strony na stworzenie zachęty finansowej do odejścia z pracy części pracowników obecnie zatrudnionych, jak również na opracowanie strategii rozwoju spółki akceptowanej przez stronę społeczną, w powiązaniu z sytuacją pracowników.
– Osiągnięty w Katowicach kompromis to niewątpliwie sukces organizacji związkowej jaką jest NSZZ „Solidarność”tym bardziej, że stało się to w wyniku dialogu obu stron, bez sięgania do dramatycznych rozwiązań jakimi są strajk, czy protesty głodowe –stanowiące dotkliwe skutki dla obu stron. Jest to także sukces drugiej strony, jaką jest pracodawca –pozwala bowiem wierzyć, że wraz ze zmianą zarządu spółki, przyszedł czas na „normalność”w PKP Intercity i jej zakładach oraz na powrót do odbudowy zaufania pracowników i tworzenia wizerunku firmy przyjaznej załodze – uważa Jan Gliszczyński.