Katowice mają nowoczesny dworzec
inforail
30.10.2012 09:06
Katowice mają nowoczesny dworzec
Prawie 6000 m²powierzchni, 31 punktów handlowych, 49 kamer monitoringu, dziewięć kas i dwa punkty obsługi podróżnych oraz inteligentny system zarządzania obiektem – to nowa hala dworca w Katowicach. Oficjalnie została oddana do użytku w poniedziałek, 29 października, po prawie dwóch latach od rozpoczęcia budowy, której inwestorami byli PKP S.A. i NEINVER Polska. Od godziny 16 mogli z niej korzystać już pasażerowie. Dworzec w Katowicach to teraz jeden z najnowocześniejszych dworców kolejowych w kraju. W uroczystym otwarciu obiektu wziął udział Minister Transportu Sławomir Nowak. Nie było premiera. Jako ciekawostkę można podać fakt, że na otwarcie dworca minister wybrał się pociągiem. I o mało co nie spóźnił się, bo pociąg utknął w polu. Ot takie zrządzenie losu….
– Przebudowa katowickiego dworca była bardzo ważnym projektem inwestycyjnym Grupy PKP w ostatnich latach. Cieszy mnie, że tak duże przedsięwzięcie w centrum miasta, skomplikowane pod względem architektonicznym i budowlanym, udało się nam przeprowadzić tak sprawnie. Po oddaniu kolejnych elementów tej inwestycji, katowicki dworzec stanie się centrum komunikacyjnym z prawdziwego zdarzenia. Pozytywne doświadczenia, które czerpiemy z tego projektu, będziemy z pewnością wykorzystywać również w innych miejscach w Polsce –mówi Jakub Karnowski, prezes zarządu Grupy PKP.
Przez nowoczesny i designersko urządzony budynek w ciągu roku przewinie się nawet około 12 milionów osób. Każdej doby przez stację Katowice Osobowa przejeżdża 520 pociągów. Oko podróżnych ucieszy zwłaszcza wystrój wnętrz hali, w którym wykorzystano proste, ale szlachetne materiały: szkło, stal nierdzewną i surowy beton, pokryty jedynie środkami przeciwpylnymi.
Hala dworca – przestronna, dobrze oświetlona i klimatyzowana –ma jeszcze jedną zaletę. Jest przyjazna osobom niepełnosprawnym. Prawie w całości –w odróżnieniu od poprzedniego dworca w Katowicach –znajduje się na jednym poziomie.
Otwarcie hali obsługi pasażerów to finał pierwszego etapu inwestycji w samym centrum Katowic. W pierwszym kwartale 2013 roku zaplanowano uruchomienie podziemnego, przelotowego terminala autobusowego, który będzie istotnym elementem komunikacji publicznej aglomeracji górnośląskiej. Natomiast w połowie roku, razem z Galerią Katowicką, oddany zostanie do użytku parking podziemny na 1200 samochodów. Te trzy elementy stworzą –jedno z największych w naszym kraju –centrum integrujące w jednym miejscu komunikację kolejową, publiczną oraz indywidualną.
– Dworzec kolejowy to tylko część wartego ponad 70 mln euro projektu podnoszącego jakość komunikacji kolejowej i autobusowej w największej polskiej aglomeracji. Wierzymy, że razem z oddanymi w przyszłym roku do użytku Galerią Katowicką oraz jednym z największych w Polsce parkingiem podziemnym pomogą przywrócić centrum miasta dawny blask –mówi Agata Brzezińska, Country Manager Neinver Polska.
Przypomnijmy, że zanim dworzec został oddany do użytku został zdemolowany przez kibiców. Jak zatem przy takim zdziczeniu co niektórych członków polskiego społeczeństwa utrzymać choć przez chwilę ów blask? Na bandziorów i łobuzów nie mamy wpływu –tłumaczy Jacek Karnowski. Na utrzymanie hali pieniądze mają pochodzić z wynajmu powierzchni komercyjnych. Na dworcu, jak już wspomnieliśmy jest monitoring, mają być ochroniarze. Tylko czy we trzech dadzą radę zdziczałym tłumom? Pytanie jest chyba retoryczne.
Fajnym i miłym akcentem otwarcia dworca było uroczyste zapalenie neonu „Katowice”. To ten sam napis z nazwą miasta, który świecił się na starej hali. Został odrestaurowany i dzięki przychylności firmy Neinver powrócił na swoje miejsce.
Na zakończenie dodajmy, z kronikarskiego obowiązku, że inwestorami projektu przebudowy pl. Szewczyka, w ramach której powstaje dworzec kolejowy i autobusowy, Galeria Katowicka oraz biurowiec, są NEINVER Polska i PKP S.A. Funkcję generalnego wykonawcy pełni STRABAG Sp. z o.o., a inwestycje infrastrukturalne wokół kompleksu realizuje Urząd Miasta Katowice.
Jak wspominaliśmy budowa dworca trwa nadal. O jej postępach będziemy informować na łamach InfoRail.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024