Kampania 2019: O przywróceniu połączeń kolejowych do Jastrzębia minister … ds. pomocy humanitarnej
Włączenie projektuprzywrócenia połączeń kolejowych do Jastrzębia-Zdroju w plan rozwoju koleizwiązany z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego daje gwarancję realizacjitego przedsięwzięcia w najbliższych latach – ocenił w piątek minister ds. pomocyhumanitarnej Michał Woś.
Samorząd blisko 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, wspieranym.in. przez parlamentarzystów, od dawna zabiega o przywrócenie zlikwidowanych18 lat temu połączeń kolejowych do miasta. Jastrzębie to obecnie największe wPolsce miasto bez dostępu do kolei pasażerskiej. Pociągi przestały docierać tuw 2001 r.
Wiosną tego roku, gdy obecny minister Michał Woś byłczłonkiem zarządu woj. śląskiego, wypracowano porozumienie dotyczącefinansowania studium wykonalności przywrócenia linii kolejowej. Natomiast wminioną środę wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild oraz p.o. prezesa spółkiCPK Piotr Malepszak poinformowali, że spółka CPK uzyskała 1,75 mln euro unijnejdotacji z instrumentu CEF na prace przygotowawcze do budowy 30-kilometrowegoodcinka nowej linii kolejowej w woj. śląskim – chodzi o fragment połączeniaKatowic z Ostrawą przez Jastrzębie-Zdrój.
„To początek likwidowania kolejowego wykluczenia w Polscepoprzez włączenie Jastrzębia-Zdroju – największego polskiego miasta bez kolei –w obsługę kolejową. Jednocześnie jest to początek zmian na sieci kolejowej” -mówił w środę w Katowicach wiceminister Wild.
Informacje w tej sprawie przedstawiono także podczaspiątkowego briefingu prasowego w Jastrzębiu-Zdroju, z udziałem ministra Wosia.Ocenił on, że decyzja dotycząca włączenia projektu przywrócenia kolei doJastrzębia w plan związany z CPK ma dla przedsięwzięcia kluczowe znaczenie.Przypomniał, że wcześniej sprawa była omawiana podczas wielu spotkań ikonsultacji.
„Kluczowe decyzje z tego tygodnia pokazują, że to nie byłotylko działanie bez żadnego owocu, ale że są konkrety, te konkrety sięrealizują i już w perspektywie kilku lat miasto będzie przywrócone światukolejowemu” – ocenił Woś wskazując, iż w tej chwili najistotniejsze będziesprawne przygotowanie studium wykonalności projektu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Decyzja o CPK daje pewność, że to studium wykonalności jestprzydatne, że to na pewno będzie zrealizowane – że wariant (przebiegu liniikolejowej – PAP), który będzie wskazany w studium wykonalności, posłuży doszybkiej ścieżki uruchomienia później przetargu i budowy tej linii kolejowej” –podsumował minister. Poinformował, że przyszła kadencja będzie czasemogłoszenia przetargu na realizację przedsięwzięcia.
Wiosną tego roku Urząd Miasta w Jastrzębiu-Zdroju szacował,iż prace nad studium wykonalności, wraz z tzw. operatem środowiskowym, mogątrwać od dwóch do trzech lat, a rozpoczęcie odbudowy linii kolejowej zJastrzębia-Zdroju do Katowic mogłoby rozpocząć się już w 2023 r.
Jesienią ub. roku wiceminister infrastruktury Andrzej Bittelocenił w Sejmie, że odtworzenie pasażerskiej linii kolejowej doJastrzębia-Zdroju będzie możliwe po przygotowaniu studium wykonalności, wramach kolejnego Regionalnego Programu Operacyjnego. Koszt odbudowyinfrastruktury kolejowej do Jastrzębia i przywrócenia dawnej linii nr 159szacowano wcześniej wstępnie na co najmniej 200 mln zł.
„