Kampania 2019: Koleje Śląskie do Pyskowic, kolej miejska dla Knurowa i Gierałtowic
Wspieranie projektuKolei Metropolitalnej, uruchamianie nowych połączeń kolejowych i przystanków,stawianie na ekologiczny transport publiczny – obiecują przedstawiciele KW SLD,startujący w wyborach parlamentarnych w woj. śląskim.
Zobowiązali się, że jako parlamentarzyści będą wspieraliprojekt rozbudowy i modernizacji transportu publicznego wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i walczyli o to, by te inwestycje w conajmniej połowie były finansowane z budżetu państwa.
„Podstawowa zasada proponowana przez lewicę – pociąg dokażdego powiatu, autobus do każdej gminy” – oświadczył podczas czwartkowejkonferencji prasowej w Katowicach przewodniczący SLD Włodzimierz Czarzasty ilider listy w okręgu sosnowieckim. Jak ocenił, transport publiczny jest obecniezbyt drogi, co wyklucza z korzystania z niego wielu najuboższych.
Wśród przedstawionych podczas konferencji obietnic wdziedzinie transportu w regionie znalazły się m.in. pociągi co 10 minut, 66nowych przystanków, 317 kilometrów nowych tras, tramwaje dwusystemowe, monorailKatowice-Siemianowice, tramwaj Tychy-Mikołów-Gliwice, kolej miejska dlaZagłębia i połączenie Kolei Śląskich do Pyskowic.
„Jeżeli zostaniemy wybrani, gwarantujemy jedną rzecz –dzień i noc będziemy chodzili za tym, aby 50 procent na to przyszło z rządu i zcentrali” – oświadczył Czarzasty.
Maciej Konieczny, jedynka na liście komitetu wyborczego SLDw okręgu katowickim, podkreślił, że obywatele chcą nowoczesnego państwa, w tymsprawnego transportu publicznego. O ile w regionie powstała sieć dróg, wiele dożyczenia pozostawia transport szynowy – wskazał.
Pozytywnie ocenił przygotowany przez naukowców zPolitechniki Śląskiej projekt Kolej Metropolitalnej (w listopadzie br.Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza ogłosić przetarg na wykonaniestudium wykonalności dla tej kolei). Jak powiedział, jest to projekt ambitny,rozłożony na kilkanaście lat i kosztowny – bo szacowany na 17 mld zł – ale takakolej realnie poprawi jakość życia i rozwój regionu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Jako lewica chcemy powiedzieć jedno – że to jestprojekt, który zasługuje na finansowanie centralne (…)” – oświadczyłKonieczny, zapewniając że parlamentarzyści jego ugrupowania będą o to walczyć.Kandydat dodał, że lewica chce też stworzyć monorail, czyli kolej jednoszynowąłączącą Katowice z Pyrzowicami i Siemianowicami.
Kandydatka do Senatu w okręgu nr 75 GabrielaMorawska-Stanecka zwracała uwagę na wykluczenie transportowe, dotykająceszczególnie mieszkańców małych miejscowości. Jak mówiła, dotyczy to wielu osóbstarszych, ale też uczniów dojeżdżających do szkoły. „W małychmiejscowościach to ogromny problem” – wskazała.
Jak podkreślała liderka listy do Sejmu w okręgu gliwickimWanda Nowicka, lewica stawia nie tylko na dostępność transportu, ale iekologię. Jak mówiła, podstawowym środkiem podróżowania powinna być kolej,uzupełniana o tramwaje, trolejbusy i autobusy o napędzie elektrycznym lubgazowym.
Przypomniała, że niektóre śląskie miasta należą donajbardziej zanieczyszczonych w Europie. „Czy chcemy takiego Śląska? Nie –chcemy takiego Śląska, w którym smogu nie będzie” – powiedziała Nowicka.Obiecała m.in. połączenie Kolei Śląskich do Pyskowic i kolej miejską dla Knurowai Gierałtowic.
„