Już 76 CityElefantów w barwach CD

inforail
01.07.2012 15:05
Oficjalne przekazanie kolejnego dla Ceskich Drahów pociągu CityElefant odbyło się podczas ostrawskich targów CzechRail Days 2012. Skład został oznaczony numerami 971.076, co oznacza, że to już 76. taka jednostka wyprodukowana przez Skodę dla CD. Oprócz kolei czeskich CityElefanty kursują także w barwach litewskich LG, ukraińskich UZ i słowackich ZSSK. W uroczystości przekazania uczestniczyli m.in. Antonin Blazek, Zastępca Dyrektora Generalnego CD, zastępca hetmana Regionu Centralnego Robin Povšík  oraz dyrektor fabryki Skoda Vagonka – Jiřího Paruza. NaStránčice, kolejne dla Moraw, na linie rozpoczynające bieg z Ostavy oraz Cieszyna. Zastąpią one najstarsze czeskie pojazdy serii 451 oraz 452, które pojawiać się będą na szlakach już tylko w godzinach szczytu przewozowego w dni robocze. CityElefanty będą docierać również do słowackiej miejscowości Čadca.     
CityElefant na CzechRail DaysCityElefant - stanowisko pracy maszynistyCityElefant - wnętrzeCityElefant - informacja pasażerska
Nowe jednostki CityElefant to znaczny wzrost komfortu w transporcie podmiejskim i regionalnym. Podróżnym oferują nowoczesne i klimatyzowane wnętrza, wyposażone w sprzęt audiowizualny, system informacji pasażerskiej i tapicerowane fotele. Niskopodłogowe przedsionki ułatwiają podróż nie tylko osobom niepełnosprawnym, poruszającym się na wózkach inwalidzkich, ale także rodzicom z dziećmi czy osobom starszym. Na początku i na końcu pociągu przy drzwiach są również specjalne obszary dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych, rowerów i dużych bagaży. Pasażerowie mają również do dyspozycji toalety z zamkniętymi obiegami, także przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Zaletą tych jednostek jest, jak chwali się producent, komfort dla pasażerów, których jednorazowo na pokładzie składu może podróżować, na miejscach siedzących, 310 (w tym 23 w pierwszej klasie) oraz komfort maszynisty, który pracuje w ergonomicznej, nowoczesnej kabinie. Składy mogą poruszać się z prędkością do 160 km/h. Są wykonane z profili aluminiowych, co znacznie obniża ich masę. Napędzają je cztery asynchroniczne silniki, o łącznej mocy 2000 kW.
Całkowita wartość umowy na dostawę 8 zestawów CityElefant dla centralnego i południowego regionu to około 1,75 miliardów CZK. Zakup jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach regionalnych programów operacyjnych, w wysokości do 40% wartości kontraktu.
CityElefant - wnętrzeCityElefant na linii S7CityElefantCityElefant na dworcu Praha hl.n.
Koleje czeskie w ostatniej dekadzie zainwestowały w modernizację podmiejskich i regionalnych pociągów tylko w środkowych Czechach i Pradze, ponad szesnaście miliardów CZK. W rezultacie średni wiek pojazdów w regionie wynosi teraz około 17 lat. Niemal 90% wszystkich pasażerów w tym regionie podróżuje teraz nowymi bądź zmodernizowanymi zestawami trakcyjnymi.  Niedawno do ruchu wprowadzone zostały także spalinowe pojazdy z serii Regionova.
Dane techniczne jednostki 471 CityElefant
Producent
Skoda Vagonka a.s.
Prędkość maksymalna
160 km/h
Długość składu 3-częsniwoego
79200 mm
Szerokość
2820 mm
Wysokość
4635 mm
Waga
155,4 t
Miejsca siedzące
310 + 23
Silniki
4×500 kW
Szerokość toru
1435 mm