Jeszcze w kwietniu AGV pojadą z Mediolanu do Neapolu
28 kwietnia operator kolejowy NTV (Nuovo Trasporto Viaggiatori) uruchomi szybkie połączenia między Mediolanem i Neapolem. Firma zinwestowała w nie 1 mld euro. Początkowo usługi bedą śwoiadczone na wspomnianej trasie Neapol –Rzym –Firenze –Bologna –Mediolan, ale z czasem przewoźnik chce docierać również do Salerno, Turynu i Wenecji. Będzie to możliwe, gdy flota NTV, czyli 25 pociągów AGV Alstomu, będzie w komplecie. Ma to nastąpić do końca roku. Rozkałd jazdy i ceny biletów mają zostać ogłoszone 12 kwietnia. Wiadomo natomiast już teraz, że przewoźnik będzie oferował trzy kategorie biletów – Smart, Prima i Club. We wszystkich dostępny będzie internet Wi-Fi oraz pokładowe kino. Wiadomo też, że przewoźnik chce wejść na rynek z 'agresywną polityką cenową’, co ma zachęcić do korzystania z jego usług. Bilety będą dostępne za pośrednictwem strony internetowej www.italotreno.it oraz przez telefon i w biurach podróży,a także w biletomatach.
Pisząc o zapowiadanym i pewnie oczekiwanym uruchomieniu pierwszych połączeń przez włoskiego operatora NTV warto trochę miejsca poświęcić samym składom, które wspomniane wyżej linie mają obsługiwać. Nuovo Trasporto Viaggiatori jako pierwszy przewoźnik zamówił w Alstomie pociągi AGV. Nastąpiło to w 2008 roku. 25 pociągów kosztowało 650 milionów euro. Umowa zawiera również opcję zakupu kolejnych 10 składów.
AGV – są to składy z rodziny TGV, mogące kursować z prędkością nawet 360 km/h. We Włoszech mają poruszać się z prędkością do 300 km/h. Producent klasyfikuje je jako pociągi bardzo wysokich prędkości, dla porównania Pendolino jest zaliczane do pociągów wysokich prędkości. Pierwszy AGV został zaprezentowany w 2011 roku. Od razu został okrzyknięty „Kolejowym Ferrari”. Dlaczego? To proste. Udziałowcem w NTV jest Luca Cordero di Montezemolo – prezes koncernu Ferra. Pociągi były testowane m.in. przez francuskie koleje SNCF oraz keje czeskie CD. Ich pudła są wykonane z aluminium. Zostały wyposażone w wózki Jacobsa. Dzięki ich zastosowaniu można było zrezygnować z tzw. napędowych głowic, które występują w TGV. Jednocześnie wózki te zmniejszają drgania pociągów, co sprawia, że podróż pociągami jest bardziej komfortowa dla pasażerów. We wnętrzu, zaprojektowanym przez Giorgetto Giugiaro, znajdą się m.in.: toaleta i pomieszczenie do przewijania dzieci, centrum informacyjne, specjalny przedział konduktora, biuro i przedział konferencyjny, bar i miejsce przygotowania posiłku podawanego do miejsca podróżnego oraz miejsca, gdzie ustawienie siedzeń może być zmieniane. Składy będą 11 –częściowe i jednorazowo na swój pokład zabiorą 500 pasażerów. Jak wspominalismy na wstępie w skłądach bedzie bezprzewodowy internet oraz telwizja. 39 pasażerów bedzie mogło oglądac filmy w wagonie kinowym. Pozazdrościć…
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Producent zachwalając swoje produkty twierdzi, iż są one budowane zgodnie z najnowszymi normami bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Pociągi zostaną pomalowane w charakterystyczne barwy NTV –czerwone ze złotym pasem wzdłuż wagonu, który podkreślić ma kształt pojazdów.