Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest zgoda na dokapitalizowanie Kolei Małopolskich

inforail
27.04.2020 15:45

Sejmik wyraził zgodęna objęcie przez województwo małopolskie udziałów w spółce samorządowej KolejeMałopolskie za 1,8 mln zł. Dokapitalizowanie zostanie przeznaczone nazabezpieczenie wkładu własnego potrzebnego do budowy zaplecza technicznego doobsługi taboru.

Zgodnie z uchwałą podjętą przez radnych podczasponiedziałkowej sesji województwo będzie mogło objąć 1,8 tys. udziałów w spółceo wartości nominalnej tysiąca zł każdy. Objęcie udziałów w podwyższanymkapitale zakładowym Kolei Małopolskich nastąpi według ich wartości nominalnejpoprzez wniesienie wkładu pieniężnego w wysokości 1,8 mln zł.

Środki finansowe na realizację tego zadania będą pochodzić ztegorocznego budżetu województwa.

Koleje Małopolskie są jednoosobową spółką województwaMałopolskiego. Po podniesieniu kapitału zakładowego osiągnie on wartość 58,818mln zł.

Jak wyjaśnił marszałek regionu Witold Kozłowski, samorządowyprzewoźnik ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych inwestycjipolegającej na budowie zaplecza serwisowego do obsługi pociągów w Krakowie.

Wskazał on, że dokapitalizowanie spółki w celuzabezpieczenia wkładu własnego na realizację planowanej inwestycji jestuzasadnione.

Według władz regionu budowa zaplecza serwisowego w Krakowie,które zajmie się obsługą pociągów własnych i innych przewoźników jest kluczowadla województwa z uwagi na zapewnienie kompleksowej obsługi utrzymaniowo –serwisowej dla taboru kolejowego obsługującego połączenia na terenie województwamałopolskiego, jak również taboru kolejowego wjeżdżającego z innych województw.

„Celem działania jest wzmocnienie kolejowych regionalnychprzewozów pasażerskich tak, aby zwiększyć wykorzystanie transportu kolejowego wMałopolsce” – oceniono.

W grudniu zeszłego roku Koleje Małopolskie ogłosiły przetargmający wyłonić wykonawcę, który w systemie „zaprojektuj i zbuduj” postawidwukondygnacyjną halę napraw z częścią biurowo-socjalną iwarsztatowo-magazynową. Obiekt powstanie w okolicy ul. Składowej w pobliżuDworca Kraków Główny, na terenach wydzierżawionych od PKP.

Hala o wymiarach ok. 140 na 35 m wyposażona będzie wniezbędne urządzenia do kompleksowej obsługi utrzymaniowo – serwisowej pociągówregionalnych. Na miejscu będą wykonywane m.in. naprawy bieżące i te związane zawariami taboru, a także okresowym ich przeglądem. Powstanie też myjnia.

W przetargu wpłynęły cztery oferty – najtańszą przedstawiłokonsorcjum Budimex i KZN Rail – opiewa ona na blisko 91 mln zł brutto. Kolejnajest propozycja konsorcjum Strabag i Krakowskich Zakładów Automatyki za prawie115,6 mln zł brutto. Najdroższe oferty opiewają kolejno na 130,8 mln zł bruttoi 153,7 mln zł brutto. Wszystkie propozycje przekraczają założony budżetinwestycji, bo zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia 85,5 mln złbrutto.

Zgodnie z planami inwestycja ma zostać zrealizowana dopołowy 2021 r. Ma ona zapewnione finansowanie z funduszy unijnych w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020.Resztę stanowić będzie wkład z budżetu regionu i środki własne przewoźnika.

Zaplecze techniczne będzie obsługiwać pociągi kupione przezsamorząd województwa, które wykorzystywane są do realizacji połączeńregionalnych zarówno przez Koleje Małopolskie, jak i Przewozy Regionalne.

Spółka samorządowa Koleje Małopolskie wozi pasażerów odgrudnia 2014 r. Do końca ub.r. firma przewiozła ponad 20 mln pasażerów. (PAP)