Jest wykonawca modernizacji linii kolejowej z Goczałkowic do Zabrzegu

inforail
20.09.2019 16:52

Wykonawcęmodernizacji linii kolejowej z Goczałkowic Zdroju przez Czechowice-Dziedzice doZabrzegu wybrały w piątek PKP Polskie Linie Kolejowe. Częścią inwestycji ma byćremont stacji Czechowice-Dziedzice.

Jak wynika z informacji na platformie przetargowej PKP PLK,w przetargu, którego budżet ustalono na 660,4 mln zł brutto, w piątek wybranoofertę spółki Budimex Budownictwo za 1,722 mld zł. Druga, złożona przez PORR,oferta o wartości 1,718 mld zł została odrzucona.

To jedyny skierowany dotąd do realizacji odcinek obszernegoprzedsięwzięcia pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarzeŚląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – CzechowiceDziedzice – Zebrzydowice”. Miało ono być w całości realizowane w perspektywiefinansowej 2014-2020, jednak ze względu na brak wystarczającego finansowaniaunijnego PLK odłożyły zasadniczą część prac na kolejne lata.

Jak sygnalizowali przedstawiciele PKP PLK, ogłaszając wkwietniu br. przetarg na odcinek Most Wisła (między Goczałkowicami iCzechowicami-Dziedzicami) – Zabrzeg, podpisanie umowy i rozpoczęcie pracprzewidziano wówczas na listopad br., a zakończenie prac – na grudzień 2023 r.Dzięki nim wzrosnąć ma prędkość jazdy pociągów, a tym samym skrócić czaspodróży np. z Katowic do Wisły czy do kolejowego przejścia granicznego wZebrzydowicach.

Projekt Most Wisła – Zabrzeg przewiduje m.in. wymianę prawie47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Przebudowane zostaną urządzeniasterowania ruchem kolejowym i trzy przejazdy kolejowo-drogowe. Prace obejmą też23 obiekty inżynieryjne: mosty, wiadukty i przepusty. Przebudowany zostaniem.in. trzyprzęsłowy most na Wiśle między Goczałkowicami aCzechowicami-Dziedzicami o długości ponad 150 m.

Pasażerowie skorzystają m.in. z odnowionej stacji w Czechowicach-Dziedzicachoraz wyremontowanego przystanku Zabrzeg. Na stacji Czechowice–Dziedzicepowstanie lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.

Cały projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich naobszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy -Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” przygotowano kilka lat temu pod kątemunijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting EuropeFacility).

Projekt ten, dzięki zwiększeniu przepustowości międzyBędzinem a Tychami, miał umożliwić tworzenie w Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii tzw. Kolei Metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającegofinansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w 2017 r. o odłożeniu realizacjikluczowej części inwestycji na kolejne lata (teraz powstaje dokumentacja dlacałości prac, fizycznie wykonane zostaną tylko w części).

Przetargi na wykonanie dokumentacji dla całej inwestycji(m.in. przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń)PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w grudniu 2015 r. Poszczególne odcinki odwiosny 2016 r. projektowało pięciu wykonawców (łączna wartość zamówień to ok.42,1 mln zł). Wobec zmiany założeń przebudowy stacji Katowice PLK zamówiły teżuzupełniające prace projektowe.

Zgodnie z zamawianą dokumentacją, pod kątem zwiększeniaprzepustowości linii dla Kolei Metropolitalnej założono m.in. zaprojektowaniezmiany układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny,zmianę układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – SzopienicePłd, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic SzopienicPłd. do Katowic Ligoty. Przewidziano też budowę nowych peronów i przystanków.

W ramach „Prac na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 iE 65) na obszarze Śląska, etap I: Linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy- Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” w 2018 r. zamówiono także”zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii objazdowej nr 142Katowice Ligota – Tychy”. Prace te wykonuje PORR, umowa opiewa na 61,3 mln złbrutto. Finansowanie pochodzi ze środków budżetowych w ramach projektu pn.”Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.