Jest wykonawca modernizacji dworca Warszawa Centralna
inforail
25.05.2010 08:32
Jest wykonawca modernizacji dworca Warszawa Centralna
Polskie Koleje Państwowe S.A. wybrały w przetargu wykonawcę prac modernizacyjnych na dworcu Warszaw Centralna. Modernizację przeprowadzi firma PORR (Polska) S.A. która zrealizowała między innymi takie inwestycje w Warszawie jak: Grzybowska Park czy siedzibę Telekomunikacji Polskiej S.A. W najbliższych dniach PKP S.A. wybierze także wykonawcę modernizacji dworca Warszawa Wschodnia.
PKP S.A. podpiszą w najbliższych dniach umowę z wykonawcą prac na Dworcu Centralnym. Zgodnie ze złożonym harmonogramem, wykonawca rozpocznie działania modernizacyjne na dworcu już w czerwcu br. Szacowana wartość modernizacji Dworca Centralnego wynosi ok. 47 mln zł. Inwestycja jest finansowana ze środków własnych PKP S.A.
PORR Polska jest spółką córką austriackiej firmy Porr AG, drugiej co do wielkości firmy budowlanej w Austrii, która działa od 1869. Firma obecna jest nie tylko na rynku austriackim, ale działa również na terenie kilku krajów europejskich.
Inwestycja na Dworcu Centralnym obejmie elewację hali głównej, zewnętrzne pasaże wokół hali głównej na poziomie 0, a także wszystkie ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne. Pasażerowie Dworca Centralnego zyskają po pracach więcej przestrzeni i więcej światła we wszystkich częściach dworca, system informacji kolejowej, nowe biletomaty, infokioski oraz uporządkowane galerie handlowe. Planuje się kompleksowe uporządkowanie peronów, wymianę części urządzeń zaplecza technicznego, instalacji sanitarnych i wodno-kanalizacyjnych. Podróżni będą mieli do dyspozycji nowoczesną przestrzeń gastronomiczną (food court nad kasami biletowymi), centrum informacji miejskiej i turystycznej, zmodernizowaną poczekalnię, bank, sklepy znanych marek. Trwają ustalenia w sprawie wyczyszczenia przez Polskie Linie Kolejowe powierzchni płyt torowiska –nie czyszczonych od początku istnienia dworca.
Zmodernizowany dworzec będzie w pełni oddany do użytku na przełomie 2011 i 2012 roku. Podczas prac obiekt będzie czynny dla pasażerów. Okresowo poszczególne części dworca będą jednak wyłączane z ruchu.
Do 2012 roku PKP S.A. przeznaczą na modernizacje dworców kwotę 980 mln złotych (brutto). Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (547 mln złotych), fundusze budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz fundusze własne PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczynają się w pierwszej połowie 2010 roku. Łącznie przygotowano programy inwestycyjne dla 77 polskich dworców. Planuje się również uruchomienie dodatkowych inwestycji we współpracy z samorządami (np. centra zintegrowanego transportu w Bydgoszczy i Gliwicach) czy projekt – finansowany ze środków Unii Europejskiej –zapewnienia bezpieczeństwa publicznego na wszystkich warszawskich dworcach kolejowych (monitoring, ochrona ppoż).
Oprócz tego PKP S.A. współpracuje z dużymi firmami developerskimi, które są partnerami przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.
PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności ze sprawnym poruszaniem się.
Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą. Będą także miejscami spotkań i spędzania wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi: komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024