Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest umowa na linię Podłęże – Piekiełko

inforail
07.01.2019 10:24

7 stycznia 2019 r.PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za 180 mln zł na opracowaniedokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem iMszaną Dolną.

To ważny etap inwestycji, zapewniającej lepszą komunikację wMałopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy nana osi Bałtyk – Bałkany– Morze Czarne.

Zawarta dzisiaj umowato niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężema Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka – NowySącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacjimiędzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższanowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. To kolejny dowód na to, żez determinacją dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualnapolska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowejlinii, zwanej „Podłęże – Piekiełko” i modernizacji istniejącej linii nr 104Chabówka – Nowy Sącz. Etap I obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowaniedokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Wykonawcadokumentacji dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym SA opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów iwykonania robót budowlanych, m.in.koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze orazdecyzje administracyjne. Przygotujerównież materiały wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych naroboty budowlane.

Kolejne etapy inwestycji odnoszą się do modernizacjiistniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowynowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną .

Zawarta dzisiaj umowana opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiejkolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 kmnowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów.Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a NowymSączem – powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA IreneuszMerchel.

Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienielepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) zKrakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez radykalne skrócenie czasuprzejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże oraz wygodniejsze i szybszedojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się rangaprzemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcymiejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Wedługprzeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodnei bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2h, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej 1 h.

Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarówkoleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów międzypołudniem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciążymocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w siecikomplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), będzie stanowićfragment korytarza AGTC C30/1 oraz nowo projektowanego kolejowego korytarzatransportu towarowego RFC11 „Amber”.

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże –Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej liniikolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” jest realizowanew latach 2018 – 2021.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-24i 2020-27.