Jest raport po wypadku w Ozimku. Niefrasobliwość kierowcy i błędy systemowe
Niefrasobliwośćkierowcy, który zablokował przejazd kolejowy, i błędy systemowe – to główneprzyczyny wypadku pociągu Pendolino 7 kwietnia 2017 roku pod Ozimkiem – uznaliautorzy raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
Do wypadku doszło wiosną ubiegłego roku. Przez przejazdkolejowy pod Ozimkiem, mimo znaku zakazu, wjechał ciągnik siodłowy z naczepą,na której wiózł ciężarówkę. Zestaw zawiesił się na torach. Kierowca wyszedł zpojazdu i próbował zaalarmować kolejarzy, dzwoniąc na numer alarmowy.
Kilka minut później na przejazd z prędkością 139 km/h wjechałpociąg Pendolino relacji Wrocław – Warszawa. Dwie minuty przed zderzeniemdyżurny z numeru 112 powiadomił o zablokowanym przejeździe kolejarzy, jednaknie wydano na czas komendy „Alarm”.
Kiedy maszynista po wyjeździe z łuku zobaczył stojącą nadrodze przeszkodę, rozpoczął awaryjne hamowanie. Było jednak za późno i doszłodo zderzenia. W jego wyniku rannych zostało 17 osób. Poważnym uszkodzeniomuległ pociąg (koszt naprawy przekracza 20 mln zł) i infrastruktura kolejowa.
Według raportu PKBWK bezpośrednim powodem wypadku byłaniefrasobliwość kierowcy ciężarówki, który wjechał na przejazd mimo zakazuwjazdu ciężarówek. Jednocześnie komisja wskazała na przyczyny systemowe, doktórych zalicza m.in. nieprawidłowe wyprofilowanie przejazdu, który stał siępułapką dla zestawu, niezdecydowany i mało sugestywny sposób przekazaniainformacji przez dyspozytora dyżurnemu ruchu o potrzebie natychmiastowegowstrzymania ruchu pociągów po otrzymaniu informacji z numeru alarmowego oraznadanie radiogramu przez dyżurnego ruchu stacji Ozimek do maszynisty pociągu wformie pytającej, zamiast nadania go w formie nakazującej zatrzymanie pociągu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wśród zaleceń komisji znalazła się przebudowa przejazdu tak,by zlikwidować załom profilu drogi, na którym wielokrotnie zawieszały sięsamochody, włączenie systemu nagrywania na rejestratorze w centralitelefonicznej prowadzonych rozmów dyspozytorów z dyżurnymi ruchu orazzamontowanie w pociągach Pendolino zabezpieczeń na górnych półkach bagażowych,które chroniłyby pasażerów przed urazami spowodowanymi przez bagaż spadającypodczas gwałtownego zatrzymania pociągu.
Niezależnie od działań kolejarzy postępowanie prowadziprokuratura w Opolu, która przedstawiła do tej pory zarzuty spowodowaniawypadku kierowcy ciężarówki.
„