Jest przetarg na modernizację kolejowej obwodnicy GOP
Przetarg namodernizację stacji kolejowej Sosnowiec Dańdówka, leżącej napołudniowo-wschodniej obwodnicy towarowej GOP, ogłosił zarządca kolejowejinfrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. To kolejna inwestycja na tymważnym dla transportu towarów połączeniu.
Chodzi o finansowane z budżetu państwa prace dotyczące liniikolejowej nr 171 o długości ok. 40 km, łączącej tzw. posterunek odgałęźnyKatowice Panewnik (w rejonie katowickiej dzielnicy Brynów) ze stacją kolejowąDąbrowa Górnicza Towarowa. Linia ta wiedzie m.in. przez węzłowe stacje towaroweKatowice Muchowiec, Sosnowiec Dańdówka oraz Dąbrowa Górnicza Wschodnia.
We wtorek PLK poinformowały o ogłoszeniu szacowanego na 61,5mln zł netto przetargu na przebudowę stacji Sosnowiec Dańdówka. W systemie”projektuj i buduj” do października 2021 r. mają tam zostać wymienione tory,sieć trakcyjna, 17 rozjazdów i przebudowane urządzenia sterowania. Projektprzewiduje też przebudowę nastawni w Dąbrowie Wschodniej i na posterunkuKozioł.
Według wtorkowej informacji PLK w obrębie linii nr 171wykonano już m.in. warte 32 mln zł prace przy przebudowie urządzeń sterowaniaruchem i budowie nowej oraz modernizacji działającej nastawni na terenie stacjiDąbrowa Górnicza Towarowa. W 2017 r. za ponad 21 mln zł zakończono przebudowętorów Dąbrowa Górnicza Towarowa – Dąbrowa Górnicza Wschodnia i Dąbrowa GórniczaTowarowa – Kozioł. W ub. roku za ponad 52 mln zł rewitalizowano odcinek Kozioł– Dąbrowa Górnicza Wschodnia – Dorota – Juliusz.
To nie jedyne prace w połudnowej i wschodniej części obszaruokreślanego PLK jako Górnośląski Okręg Przemysłowy. W ramach modernizacji liniikolejowej nr 62 Sosnowiec – Tunel na terenie woj. śląskiego prowadzone sąobecnie warte ok. 40 mln zł roboty na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce –Dąbrowa Górnicza Wschodnia; a w latach 2016–2018 wykonano za 49 mln zł prace naodcinku Sosnowiec Główny – Dabrowa Górnicza Strzemieszyce.
W ostatnich dniach PLK informowały o postępie wartych ok. 50mln zł netto i przewidzianych do III kw. br. prac na linii nr 142 KatowiceLigota – Tychy, zapewniającej bezpośrednie połączenia dla ruchu towarowego wkierunku Jaworzna Szczakowej, Mysłowic i Gliwic, bez konieczności przejazdu przezstację Katowice.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W styczniu spółka podpisała też wartą ponad 315 mln złbrutto umowę na rewitalizację odcinków Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów orazDorota – Mysłowice Brzezinka. Była to część przetargu obejmującego także pracena połączeniu Chorzów Stary – Mysłowice; ta część postępowania jednak zewzględu na zbyt drogie oferty została unieważniona. PLK przygotowują ponownyprzetarg na te roboty.
Obecnie w woj. śląskim zarządca kolejowej infrastrukturyrealizuje także inwestycje pod kątem przewozów towarowych m.in na liniach:Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik –Nędza oraz Wyczerpy (Częstochowa) – Chorzew Siemkowice. Planowane jest ponownepostępowanie na modernizację śląskiego odcinka linii nr 131 Chorzów Batory –Nakło Śląskie (tzw. magistrali węglowej).
„