Jest pierwsza zmodernizowana lokomotywa SM42 dla PKP Intercity

inforail
12.06.2014 11:10

11 czerwca zakończyła się modernizacja pierwszej z 20 lokomotyw spalinowych typu SM42 dla PKP Intercity –poinformowała Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy przewoźnika. Wykonawca, nowosądecki NEWAG S.A., przekaże ją już w lipcu do eksploatacji. Maszyny po remoncie będą sezonowo prowadzić składy do miejscowości wypoczynkowych, np. w relacjach Gdynia –Hel czy Kłodzko – Kudowa Zdrój.

Podpisany przez PKP Intercity kontrakt obejmuje przebudowę 20 lokomotyw serii SM42, w tym 10 lokomotyw jednoagregatowych (typ 18D) wyposażonych w system jazdy akumulatorowej z zasobnika energii oraz 10 lokomotyw dwuagregatowych (typ 6Dl) wyposażonych w układ zasilania składu pociągu w energię elektryczną. Modernizacja lokomotyw objęła zabudowę całkowicie nowego nadwozia. Ze starego pojazdu pozostała tylko ostoja, wózki i zbiorniki paliwa. Wyposażono go w nowoczesny system hamulcowy ze sprężarką śrubową i sprężynowym hamulcem postojowym oraz specjalne zderzaki z funkcją „crash”, pochłaniające energię zderzeniową. Lokomotywa posiada również: mikroprocesorowy układ sterowania, układ elektronicznego pomiaru paliwa, system przeciwpożarowy, układ GPS, nowoczesny rejestrator jazdy oraz monitoring z rejestracją szlaku. W pojeździe zastosowano również nowoczesną, klimatyzowaną kabinę maszynisty z dwoma ergonomicznymi pulpitami sterowniczymi oraz częścią socjalną. Zastosowane rozwiązania techniczne i funkcjonalne przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa, zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, kosztów eksploatacji oraz znacząco wpływają na poprawę komfortu pracy maszynistów.

Zmodernizowana przez Newag SM42Zmodernizowana przez Newag SM42

Zmodernizowane lokomotywy są 'przyjazne’ maszyniście. Ergonomiczny pulpit pozwala na intuicyjne i wygodne sterowanie, a zmiany konstrukcyjne na uzyskanie bardzo dobrej widoczności we wszystkich kierunkach, co zmniejsza stres podczas obsługi pojazdu –powiedział Jacek Kosiński, dyrektor Ośrodka Szkoleń Zawodowych PKP Intercity S.A. Jak wspomnieliśmy na wstępie zmodernizowane pojazdy będą sezonowo prowadzić składy do miejscowości wypoczynkowych, np. w relacjach Gdynia – Hel, Kłodzko – Kudowa Zdrój, Olsztyn – Braniewo, po trasach niezelektryfikowanych. Ale nie tylko. Zostaną skierowane także do prac manewrowych przy pociągach PKP Intercity na stacjach węzłowych: Warszawa Grochów, Wrocław Główny, Kraków Prokocim, Gdynia Grabówek, Olsztyn i Szczecin. PKP Intercity zapłaci za modernizację blisko 77 mln zł. 70% środków potrzebnych na realizację inwestycji przewoźnik pozyskał z funduszy unijnych. Termin realizacji całego zamówienia przypada na koniec pierwszego kwartału 2015 roku.