Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jesienny start pociągów LEO Express nadal aktualny

inforail
18.08.2017 11:38

Czeski prywatnyprzewoźnik kolejowy i autobusowy Leo Express chciałby jeszcze jesienią tegoroku uruchomić połączenie kolejowe z Krakowa przez Katowice do Pragi. Firmaczeka na zgodę Urzędu Transportu Kolejowego przyznającą otwarty dostęp do torówna tej trasie.

„Nadal przygotowujemy to połączenie, jednak termin jegouruchomienia nie jest w pełni zależny od nas, bo wciąż czekamy na zakończenieprocedury administracyjnej. Od szybkości tego procesu zależy, kiedy te przewozybędą uruchomione – mamy nadzieję, że to będzie jeszcze na jesieni tego roku inad tym pracujemy” – powiedział PAP w piątek członek zarządu LEO Express PeterJanczovicz.

Jak zaznaczył, padająca wcześniej data 1 września tego roku,była datą podaną w notyfikacji złożonej przez firmę do UTK, jakonajwcześniejszy możliwy termin uruchomienia połączenia, a nie planowany terminuruchomienia.

Janczovicz poinformował, że najważniejszą zgodąadministracyjną, na jaką czeka obecnie czeski przewoźnik, jest decyzja prezesaUrzędu Transportu Kolejowego o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej.Zgodnie z przepisami, przewoźnik kolejowy, który nie posiada podpisanej zorganizatorem publicznego transportu zbiorowego umowy o świadczenie usługpublicznych, może ubiegać się o dostęp do infrastruktury kolejowej na podstawietakiej decyzji.

Urząd wydaje decyzję, jeżeli proponowane połączenie niezagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych.Pozytywna decyzja prezesa UTK jest niezbędna do wystąpienia do zarządcyinfrastruktury, czyli PKP PLK z wnioskiem o przydzielenie trasy, jednak niestanowi gwarancji jej przydzielenia.

Leo Express planuje codzienne połączenie z Krakowa przezKatowice do Pragi, realizowane posiadanymi przez przewoźnika pociągami FLIRTprodukcji szwajcarskiej firmy Stadler Raidl. Rozkład jazdy nie został jeszczeogłoszony, ale składy mają wyjeżdżać z Krakowa wcześnie rano, by po około 6,5godzinach jazdy dotrzeć do stolicy Czech. W drogę powrotną wyruszą po południu.

„Czas przejazdu zależy od stanu infrastruktury kolejowej –obecnie trwa modernizacja tej trasy, więc docelowo czas przejazdu będzie krótszy”- zaznaczył Janczovicz.

Według jego zapowiedzi czeski przewoźnik jest zainteresowanyuruchamianiem kolejnych międzynarodowych połączeń z Polski. „Jeżeli będzie takamożliwość, to widzimy kilka relacji międzynarodowych z Polski – obecna ofertanie pokrywa wszystkich oczekiwań ze strony pasażerów, potrzeby są corazwiększe, widzimy w tym szansę i zamierzamy się rozwijać” – zapowiedział.

Jest to drugie podejście Leo Express do polskiego rynkukolejowego. W 2013 r. przewoźnik planował przewozy na liniach krajowychWarszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Kraków i Warszawa – Katowice –Gliwice, ale nie uzyskał wszystkich pozwoleń potrzebnych do wożenia pasażerów wnaszym kraju.

Leo Ekspress a.s. to czeski prywatny przewoźnik kolejowy.Firma została założona w 2010 r. i weszła na czeski rynek w listopadzie 2012roku, rozpoczynając jazdy na 364-kilometrowej trasie Praga – Bogumin. Obecniepociągi przewoźnika jeżdżą też po Słowacji, a po przejęciu w tym tygodniuniemieckiej firmy Locomore, będzie on obecny także na tamtejszym rynku.