Jerzy Polaczek pyta rząd o prywatyzację PKP Cargo

inforail
14.03.2011 22:12
Interpelacja poselska Jerzego Polaczka w sprawie wyjaśnienia przez Rząd wybranych zagadnień związanych z decyzją Rady Ministrów z lutego 2011 r. o prywatyzacji większościowego pakietu akcji PKP Cargo S.A.
 
Panie Premierze,
Zagadnienie prywatyzacji PKP CARGO S.A regulowane jest następującymi przepisami prawa oraz w następujących dokumentach programowych kolejnictwa:
I.W ustawie z dnia 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji
i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP. Ustawa ta w szczególności stanowi, że:
1. Do zbywania akcji PKP CARGO S.A (art. 20 ust.3 w/w ustawy) należących do Skarbu Państwa, PKP S.A lub państwowych osób prawnych stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. 
2. Akcje PKP CARGO S.A. należące do Skarbu Państwa, PKP S.A. lub do państwowych osób prawnych zbywa (art. 20 ust.4 w/w ustawy) minister właściwy do spraw transportu lub PKP S.A. na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez ministra właściwego do spraw transportu.
II.W Strategii dla Transportu Kolejowego do roku 2013, przyjętej uchwałą
nr 66/2007 Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 2007 roku. Strategia ta była następnie zmieniona uchwałą nr 61/2008 Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2008 roku.
W związku z decyzją kierowanej przez Pana Premiera Rady Ministrów
o sprzedaży większościowego pakietu akcji drugiego pod względem wielkości przewozów towarowych w Europie przewoźnika jakim jest PKP Cargo S.A., a także
w kontekście wyżej wymienionych podstaw prawnych i programowych oraz aktualnych informacji w mediach wyjaśnienia wymagają przedstawione poniżej kwestie, co do których wnoszę o zajęcie stanowiska przez Pana Premiera i udzielnie odpowiedzi.
Od roku 2009 Minister Infrastruktury prowadził prace zmierzające
do opracowania i przyjęcia Programu Rozwoju Transportu Kolejowego do roku 2015. W dniu 11 sierpnia 2010r. na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury opublikowano informację o skierowaniu projektu Programu do konsultacji społecznych, które miały trwać do 15 września 2010r. Do dnia dzisiejszego nie został opublikowany rezultat przeprowadzonych konsultacji i ostateczna wersja Programu po konsultacjach. W tej sytuacji zasadne jest pytanie o wyniki przeprowadzonych konsultacji Programu w części odnoszącej się do prywatyzacji PKP CARGO S.A. oraz o stanowiska przedstawione w toku konsultacji przez zainteresowane podmioty, organizacje zawodowe, organizacje pracodawców i związki zawodowe.
Tymczasem, jak wynika z komunikatów, w dniu 1 marca 2011 Rada Ministrów, na wniosek Ministra Infrastruktury dokonała zmian w obowiązującej Strategii dla Transportu Kolejowego do roku 2013, wprowadzając zapisy, które mają legitymizować przygotowany wcześniej plan prywatyzacji PKP CARGO S.A.
i zmieniając wartość spodziewanych wpływów z tej prywatyzacji, w sytuacji kiedy jeszcze nikt nie złożył oferty cenowej. Co więcej, te zmiany w najważniejszym dokumencie programowym polskiego kolejnictwa, jakim jest Strategia dla Transportu Kolejowego do roku 2013, zostały wprowadzone bez wymaganych prawem konsultacji społecznych.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na stępujące pytania:
1.     Czy akcje PKP CARGO S.A będą zbywane przez Ministra Infrastruktury, przez PKP S.A czy też przez samo PKP CARGO S.A. ?
2.     Czy Minister Infrastruktury udzielał pełnomocnictw i komu dotyczących prowadzenia przygotowań do prywatyzacji PKP CARGO S.A, obejmujących
w szczególności: wybór doradców prywatyzacyjnych, wykonanie analiz przed prywatyzacyjnych i określenie strategii prywatyzacji PKP CARGO S.A ?
3.     Dla kogo pracowała oraz kto finansował działania firmy doradczej –konsorcjum firm z liderem McKinsey Company Poland Sp. z o.o. ? Czy jest
to doradca Ministra Infrastruktury? Czy jest to doradca PKP S.A.? Czy jest
to doradca PKP CARGO S.A ?
4.     Jaki był szczegółowy zakres merytoryczny oraz wartość zleceń doradczych realizowanych przez konsorcjum firm, których liderem był McKinsey Company Poland sp. z o.o. na rzecz PKP CARGO S.A w latach 2008 –2010
i kto był zamawiającym dla tych prac?
5.     Dlaczego wybrano tryb zbycia akcji PKP CARGO S.A na rzecz inwestora branżowego i/lub finansowego jeśli żaden podmiot w tej branży działający na rynku polskim nie jest większy od PKP CARGO S.A., a wszyscy najwięksi europejscy przewoźnicy kolejowi są to nadal firmy państwowe ?
6.     Jaki jest „los”projektu Programu Rozwoju Transportu Kolejowego do 2015 roku, który przygotowywał Minister Infrastruktury –którego termin konsultacji społecznych minął 15 września 2010r. w tej jego części, która dotyczy zagadnień prywatyzacji PKP Cargo S.A.?
7.     Na jakiej podstawie prawnej Rada Ministrów (w lutym 2011r.) bez wymaganych prawem konsultacji społecznych wprowadziła w Strategii dla Transportu Kolejowego do 2013 roku (przyjętej przez Radę Ministrów
17 kwietnia 2007r.) zapisy w zakresie większościowej sprzedaży akcji PKP Cargo S.A. w ramach planu jego prywatyzacji?
Z poważaniem
/-/ Jerzy Polaczek