TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Jerzy Polaczek pyta o linie dużych prędkości między Polską i Czechami
Jerzy Polaczek pyta o linie dużych prędkości między Polską i Czechami
inforail
17.05.2011 12:33
Jerzy Polaczek pyta o linie dużych prędkości między Polską i Czechami
Jerzy Polaczek
Poseł na Sejm RP
16 maja 2011r.
Pan
Radosław Sikorski
Minister Spraw Zagranicznych
Warszawa
Interpelacja poselska
w sprawie stanowiska Ministra Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej wobec Listu intencyjnego podpisanego w dniu 7 kwietnia 2011r. przez Ministra Infrastruktury RP i Wiceministra Transportu Republiki Czeskiej dotyczącego cytuję zgodnie z tytułem dokumentu: „połączenia Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej
liniami dużych prędkości”.
liniami dużych prędkości”.
Szanowny Panie Ministrze,
W dniu 7 kwietnia br. Minister Infrastruktury Pan Cezary Grabarczyk podpisał
w Pradze z Wiceministrem Transportu Republiki Czeskiej Panią Janą Kalvodową „List intencyjny dotyczący połączenia Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej liniami dużych prędkości”(cytuję za oryginałem dokumentu). Treść tego dokumentu opublikowano w Polsce m.in. w branżowej prasie kolejowej oraz w internecie. Zapoznając się z pewnym opóźnieniem z treścią niniejszego „Listu intencyjnego”pragnę wyrazić osobistą opinię,
iż jego lektura jest wyjątkowo interesującym i intrygującym „doświadczeniem”edukacyjnym, lingwistycznym, ortograficznym, a także, jak odniosłem wrażenie, nowej praktyki
w stosunkach międzynarodowych.
w Pradze z Wiceministrem Transportu Republiki Czeskiej Panią Janą Kalvodową „List intencyjny dotyczący połączenia Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej liniami dużych prędkości”(cytuję za oryginałem dokumentu). Treść tego dokumentu opublikowano w Polsce m.in. w branżowej prasie kolejowej oraz w internecie. Zapoznając się z pewnym opóźnieniem z treścią niniejszego „Listu intencyjnego”pragnę wyrazić osobistą opinię,
iż jego lektura jest wyjątkowo interesującym i intrygującym „doświadczeniem”edukacyjnym, lingwistycznym, ortograficznym, a także, jak odniosłem wrażenie, nowej praktyki
w stosunkach międzynarodowych.
Nie mając zaufania wyłącznie do publikacji prasowych i internetowych, dotarłem do oryginału dokumentu, który w pełni potwierdził (niestety) wstępną ocenę tego dokumentu podpisanego przez konstytucyjnego ministra Rzeczpospolitej Polskiej.
W podpisanym przez przedstawiciela polskiego Rządu „Liście intencyjnym”ujęto nowe, cytuję za punktem 3 Listu „ważne korytarze europejskie”, których nie zdefiniowano zarówno na II Paneuropejskiej Konferencji Transportowej jak odbyła się na Krecie w 1994 roku jak i nie uzupełniono na III Paneuropejskiej Konferencji Transportowej w Helsinkach
w 1997 roku.
w 1997 roku.
Jako Poseł na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej i były minister transportu nic mi nie wiadomo o powstaniu nowych europejskich korytarzy transportowych określonych w punkcie 3 podpisanego „Listu”. Nie wiedziałem ponadto, iż Rzeczpospolita Polska uznaje te „nowe”korytarze transportowe za cytuję „priorytetowe”. W punkcie 4 dokumentu reprezentujący Rzeczpospolitą Polską Minister Infrastruktury uzgodnił działania w zakresie cytuję m.in.: „koordynacji planowanych działań związanych z modernizacją i budową infrastruktury kolejowej na terenie pogranicza obu Państw, jak również dotyczących ujęcia przedmiotowej infrastruktury kolejowej w TEN-T.”
W mojej opinii jest to istotna nowość w stosunkach między państwami, w których modernizacja i budowa infrastruktury kolejowej na terenach pogranicza tych państw ma być włączona w transeuropejską sieć korytarzy transportowych.
Oryginał Listu intencyjnego (w języku polskim) podpisanego przez ministra Rządu RP zawiera również błąd ortograficzny w nazwie stolicy Republiki Czeskiej.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
1. Czy Minister Spraw Zagranicznych Rzeczpospolitej Polskiej uzgodnił z Ministrem Infrastruktury formę i treść Listu Intencyjnego dotyczącego „połączenia Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej liniami dużych prędkości”
a podpisanego w dniu 7 kwietnia przez Ministra Infrastruktury Pana Cezarego Grabarczyka przed jego podpisaniem?
a podpisanego w dniu 7 kwietnia przez Ministra Infrastruktury Pana Cezarego Grabarczyka przed jego podpisaniem?
2. Jaka jest ocena Ministra Spraw Zagranicznych tego dokumentu w kontekście koordynacji polityki zagranicznej Rzeczpospolitej Polskiej?
3. Czy forma i treść przyjętego dokumentu, będącego faktycznie porozumieniem pomiędzy dwoma państwami członkami Unii Europejskiej, a dotyczącego tak newralgicznego zakresu, jakim ma być mająca powstać w przyszłości międzynarodowa infrastruktura transportowa nie narusza powagi państwa na forum międzynarodowym?
4. Czy Minister Spraw Zagranicznych zaakceptował powołanie na podstawie punktu 2 zawartego Listu intencyjnego z dnia 7 kwietnia br. „nowej”polsko-czeskiej grupy roboczej ds. linii dużych prędkości, niezależnie od powołanej w 2010 roku międzyresortowej polsko-czeskiej grupy roboczej ds. infrastruktury kolejowej?
5. Czy w związku z tym nowo powołana polsko-czeska grupa robocza ds. „linii dużych prędkości”będzie przekazywała wyniki swoich prac w sprawach innych niż kolejowe (co wynika z tytułu podpisanego Listu intencyjnego) innym przedstawicielom Rządu Rzeczpospolitej Polskiej np. w zakresie przesyłu energii elektrycznej, danych teleinformatycznych, danych satelitarnych? To pytanie tym bardziej wymaga odpowiedzi, gdyż zgodnie z punktem 4 – strony Listu – konstytucyjni ministrowie Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej cytuję: „do dnia 31 stycznia każdego roku opracują wspólne sprawozdanie zawierające informacje dotyczące realizacji celów, ujętych w niniejszym Liście intencyjnym w okresie poprzedniego roku kalendarzowego”.
6. Czy stosowaną praktyką międzynarodową jest podpisywanie porozumień między państwowych przez ministrów Rzeczpospolitej Polskiej z wiceministrami rządów innych państw jak to miało miejsce w tym konkretnym opisanym przypadku?
/-/ Jerzy Polaczek
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024