Jeden bilet na całą UE?
Podróżowanie z kraju do kraju w Unii Europejskiej byłobyłatwiejsze, gdyby powstała formuła jednego biletu na różne środki transportu -takiego ułatwienia domagają się eurodeputowani w rezolucji przegłosowanej wewtorek olbrzymią większością głosów.
Europosłowie proponują jeden bilet na podróż w UE, równieżtransgraniczną, przy wykorzystaniu przez podróżnego różnych środków transportu- drogowego, kolejowego, lotniczego czy wodnego. Ma to zachęcić Europejczykówdo korzystania z transportu zbiorowego i ułatwić mobilność.
Jeśli państwa członkowskie nie zrobią postępu w tejdziedzinie w ciągu najbliższych pięciu lat, to europosłowie proponują, byKomisja Europejska przedstawiła unijne przepisy dla zintegrowanegobiletu”.
„Zintegrowany system biletowy bez wątpienia ułatwiprzemieszczanie się – jest to bardzo potrzebne w dzisiejszym zglobalizowanymświecie, gdzie podróżowanie jest coraz powszechniejsze. Łatwość, wygoda a takżeniższa cena jednego wspólnego biletu z pewnością przyciągnie więcej pasażerów iprzyczyni się do rozwoju komunikacji zbiorowej” – ocenił europoseł TomaszPoręba (PiS).
Parlament Europejski chce, by podróżni mieli pełnąinformację dotyczącą ofert podróży przedsiębiorstw publicznych i prywatnychświadczących przewozy lotnicze, kolejowe, wodne i drogowe w całej UE. Dziękitemu mogliby wyszukać najlepszą dla siebie opcję podróży łączącą różne środkitransportu, zarezerwować i opłacić ją przez internet, a następnie odbyć podróżprzy użyciu tylko jednego biletu. W pierwszej kolejności do 2020 roku mają byćpołączone ze sobą regionalne i lokalne rozkłady jazdy w ramach systemukrajowego, a następnie do 2024 roku ma nastąpić połączenie na poziomietransgranicznym.
Europosłowie apelują także do państw członkowskich, by wciągu najbliższych pięciu lat wyposażyły wszystkie pojazdy w publicznymtransporcie lokalnym w inteligentne systemy przekazywania informacji w czasierzeczywistym. Dzięki temu możliwe byłoby nie tylko wydajne planowanie trasypodróży, ale i łatwiejsze reagowanie na zakłócenia w ruchu.
Parlament Europejski domaga się także, by KE przedstawiła dokońca 2017 roku Kartę Pasażera obejmującą wszystkie środki transportu.
Przed europejskim transportem pasażerskim stoją licznewyzwania, takie jak problem korków, rentowność środków transportu, czyefektywność energetyczna, mająca znaczenie dla środowiska. W sprostaniu tymwyzwaniom ma właśnie pomóc ogólnounijny system usług – informacji, planowania izakupu biletu na podróż z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ogólnounijne usługi mają sprzyjać korzystaniu z transportuzbiorowego, łącznie z takimi alternatywami jak wypożyczanie rowerów, systemy”parkuj i jedź” czy car-sharing. Ma to przeciwdziałać powstawaniukorków w warunkach, gdy natężenie ruchu na drogach wciąż wzrasta.
Lepsza integracja poszczególnych rodzajów transportu ilepsze wykorzystanie infrastruktury jest niezbędne, bowiem – jak wynika zraportu komisji transportu i turystyki PE – w 2012 roku 72,2 proc. podróżnychkorzystało z samochodów osobowych. Autobusami jeździło zaledwie 8,2 proc., apociągami – 6,5 proc.
Po przyjęciu w PE rezolucji europoseł Janusz Korwin-Mikkezareagował wzniesieniem ręki w hitlerowskim geście pozdrowienia i słowami:”Ein Reich-ein Volk-ein Ticket” (Jedna Rzesza-jeden naród-jedenbilet). W ten sposób eurodeputowany wyraził odmienne zdanie na temat biletu,który ma ułatwić podróż z jednego do drugiego kraju unijnego. Odwołał się dohitlerowskiego hasła: „Jeden naród-jedna Rzesza-jeden wódz”. Jak sięwyraził, Parlament Europejski ma bronić różnorodności, a za każdym razem kiedyjest głosowanie, dotyczy ono unifikacji.
„