„Jantar” przekleństwem PKP Intercity
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego decyzją z 16 maja 2014 r. stwierdził stosowanie przez PKP Intercity S.A bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów, polegających na niezapewnieniu podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz należytej obsługi w pociągach „Jantar”EIC 15410/1 relacji Warszawa Wschodnia –Hel oraz EIC 5140/1 relacji Hel –Warszawa. Wskazane powyżej działania spółki były niezgodne z przepisami Prawa przewozowego. Rzecz dotyczy poprzednich wakacji. Postępowanie zakończone ww. decyzją zostało wszczęte w wyniku kontroli przeprowadzonych w dniach 2 lipca 2013 r. i 29 sierpnia 2013 r. przez upoważnionych pracowników UTK oraz licznych skarg pasażerów na warunki panujące w ubiegłym roku w uruchamianych przez PKP Intercity S.A. pociągach sezonowych „Jantar”. W swoich skargach podróżni zwracali uwagę na „katastrofalny”stan toalet, które nie nadawały się do użytku, brak oświetlenia oraz niedziałającą klimatyzację przy temperaturze zewnętrznej dochodzącej do 30°C. Wskazane warunki panowały w obu klasach pociągu typu „Express”, a z ustaleń dokonanych w toku postępowania wynikało, że nieczystości z niesprawnych toalet znajdowały się nawet na korytarzach wagonów. Organ nakazał przewoźnikowi usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie 30 dni. Decyzja ta jest o tyle istotna, że zbliża się kolejny sezon wakacyjny i EIC Jantar znowu wyjedzie na tory. O ile nie obawiamy się powtórki z poprzedniego sezonu i pewnie klimatyzacja w składach jadących do Helu będzie działać, a toalety dadzą sobie radę, to wcale nie jest takie pewne, że pasażerowie dojadą do celu od początku wakacji. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail wykonawca może nie zdążyć z remontem linii helskiej i wówczas pociągi na Półwysep Halski nie pojadą wcale. Problem ten dotyczyć będzie w takiej sytuacji także składu EIC Jantar. I chociaż rzecznik prasowy PKP PLK Maciej Dutkiewicz zapewnia, że remont, w sposób umożliwiający ruch pociągów, uda zakończyć się do 15 czerwca, z naszych informacji wynika, że składy do Helu, w tym również EIC Jantar będą mogły pojechać najwcześniej 10 lipca. I nawet jeśli PKP Intercity staną tym razem na wysokości zadania, może okazać się, że w tym roku sprawę zawaliła inna spółka z Grupy PKP, a więc PKP PLK.