Jakie są odmienione „Edyty”? Pierwsza prawie gotowa
Dobiega końca modernizacja pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, którą dla PKP Intercity realizuje konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Klejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz.
Unowocześniane w mińskich zakładach pojazdy zaczną wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku, a dziś (2 marca 2021 roku), dzięki uprzejmości przewoźnika i producenta mieliśmy okazję zobaczyć pierwszy skład.
14 składów do remontu
Przypomnimy, że PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz w czerwcu 2019 roku. Wartość kontraktu wynosi 274,8 mln zł brutto. Na pierwszym z nich trwają obecnie wewnętrzne testy ruchowe i informatyczne, a w dalszej kolejności rozpoczną się testy z jednostką notyfikowaną. Drugi pojazd jest obecnie lakierowany i w trakcie zabudowy wnętrza. Łącznie w Mińsku Mazowieckim jest sześć pociągów, kolejne czekają na transport na Olszynce Grochowskiej.
Czas na rozjeżdżanie
Zanim zabiorą podróżnych zmodernizowane składy będą objęte wstępną 7-dniową eksploatacją obserwowaną bez pasażerów (tzw. „rozjeżdżanie”), a następnie 90-dniową eksploatacją nadzorowaną, podczas której na pokładzie wykonawcy zapewnią całodobowe wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzone będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności. Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi w terminie do 48 miesięcy od chwili podpisania umowy, czyli do czerwca 2023 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cieszy mnie postęp prac przy modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP intercity. Projekt unowocześnienia 14 pojazdów to przede wszystkim korzyść dla pasażerów, którzy już wkrótce odczują większy komfort podczas podróży koleją. Skorzystają też sprawdzone polskie firmy, którym współpraca z PKP Intercity daje szansę na dalszy rozwój. Udział bydgoskiej PESY i ZNTK Mińsk Mazowiecki w pracach nad unowocześnianiem floty naszego narodowego przewoźnika potwierdza, że polskie firmy kolejowe mają wiele do zaoferowania. W Ministerstwie Aktywów Państwowych zachęcamy spółki Skarbu Państwa do tego typu współpracy. Oczywiście w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości. Udana współpraca PKP Intercity oraz PESY i ZNTK Mińsk Mazowiecki pokazuje, że jest to możliwe – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Nowy standard ED74
Jak zapewniają przedstawiciele wykonawcy podczas modernizacji pojazdy przechodzą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży. Unowocześnione pociągi mają planowo być wykorzystywane głównie na trasach Wrocław – Lublin i Wrocław – Kielce.
Po modernizacji składy ED74 będą istotnym wzmocnieniem naszej floty i pomogą rozwinąć ofertę połączeń w południowej części Polski. Co ważne, będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Ich stopniowe włączanie do naszego parku taborowego będzie więc kolejnym krokiem w zwiększaniu dostępności do kolei – przekonuje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.