Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie linie kolejowe mają znaczenie państwowe? Rząd sporządzi wykaz

inforail
26.04.2019 11:45

Rząd w poniedziałekma zająć się wykazem linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Opracowanie takiema umożliwić m.in. sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w ramachplanowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W poniedziałkowym programie obrad rządu znalazł się punktdotyczący projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie wsprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Za jego opracowanieodpowiedzialny jest pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego(CPK) Mikołaj Wild.

W listopadzie 2017 r. Rada Ministrów przyjęła Koncepcjęprzygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny PortKomunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej.

„Przewiduje ona realizację szeregu zamierzeńinwestycyjnych w celu stworzenia uniwersalnego systemu transportu pasażerskiegopoprzez wybudowanie i eksploatację rentownego innowacyjnego węzłatransportowego (Centralnego Portu Komunikacyjnego), który z jednej stronyuzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata, zdrugiej doprowadzi do przebudowy krajowego systemu transportu kolejowego jakoatrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego i obejmującego wszystkieobszary Polski, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałą integrację aglomeracjiwarszawskiej i łódzkiej” – czytamy na stronie internetowej BiuletynuInformacji Publicznej RM.

Jak podkreślono, realizacja Koncepcji wymaga m.in.określenia numerów linii, ich nazwy (tzn. punktu początkowego, końcowego iewentualnych punktów pośrednich), przybliżonej długości, a następnie ujęcia ichw wykazie linii o znaczeniu państwowym, „z uwagi na ich znaczeniegospodarcze i znaczenie dla spójności sieci kolejowej”.

Dzięki temu m.in. organy wydające decyzje administracyjne wprocesie inwestycyjnym, a także instytucje zajmujące się finansowanieminwestycji będą mogły sprawniej realizować zapisy Koncepcji – zaznaczono.Dodano, że inwestorzy infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskie Linie KolejoweSA i Centralny Port Komunikacyjny, uwzględnią w swoich regulacjach wewnętrznychtreść znowelizowanego załącznika do rozporządzenia.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowymzlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy,kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowychoraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzyWarszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.

37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys.hektarów, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będziew stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło byćrozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają sięzakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027r.