Jakie ezt-y dla Pomorza?

inforail
03.04.2018 12:59

Samorząd WojewództwaPomorskiego ogłosił przetarg na nowe składy elektryczne. Jakie?

Składy mają być fabrycznie nowe oraz wyposażone wklimatyzację i sieć wi-fi. Chcemy, abypodróż pomorskimi kolejami była wygodniejsza i szybsza. Niskopodłogowe pojazdybędą posiadać pięć członów i osiem pardrzwi. Dzięki temu wsiadanie i wysiadanie pasażerów na stacjach odbywać siębędzie bardzo płynnie – informuje marszałek Mieczysław Struk. W każdym pociągu będzie około 200 (min. 195i min. 30 uchylnych – red.) miejsc siedzących oraz dwa miejsca dla wózkówinwalidzkich. – Pasażerowie corazchętniej łączą przejazdy koleją z jazdą rowerem. Dlatego w składach będzie conajmniej 20 miejsc do przewozu rowerów – dodaje. Bezpieczeństwo pasażeromzapewni system monitoringu. W każdym pociągu będzie również mobilnydefibrylator. Dynamiczny system informacji pasażerskiej zapewni pełnąinformację o przebiegu podróży. Informacje np. o ewentualnym opóźnieniu,najbliższej stacji czy prędkości pociągu będą wyświetlane na specjalnychmonitorach.

Pociągi mają być wyposażone w silniki asynchroniczne prąduprzemiennego o łącznej mocy ciągłej min. 2000 kW. W przypadku awarii jednego zsilników musi istnieć możliwość fizycznego odłączenia zasilania poprzezwyłączenie falownika zasilającego daną grupę silników i kontynuowanie jazdy napozostałych sprawnych dwóch silnikach. Prędkość eksploatacyjna została określonana 160 km/h. Każdy pojazd ma zostać wyposażony w 8 szt. dwupłatowych na każdejstronie pojazdu – rozmieszczone naprzeciwko siebie.

Konstrukcja i parametry ezt muszą spełniać wymogi każdorazowo obowiązującychnorm i przepisów a także wymagania pozostałych obowiązujących norm PN-EN, kartUIC oraz TSI w zakresie niezbędnym do uzyskania Zezwolenia na dopuszczenie doeksploatacji dla typ pojazdu kolejowego zgodnego z TSI.

Komputer pokładowy powinien posiadać funkcje sterowania siłypociągowej, siły hamowania (układ prędkości zadanej) z modułem ERTMS/ETCSpoziomu 2 (urządzenia/system ETCS 2 musi posiadać odpowiednie certyfikatypotwierdzające jego sprawność), kierunku jazdy oraz lokalizacji położeniapojazdu na otwartej przestrzeni w technologii GPS, urządzeniami pomocniczymi.

Wykonawca zobowiązany będzie dostarczyć wraz z trzecim eztoprzyrządowanie, narzędzia i przyrządy pomiarowe konieczne do wykonywaniaobsługi technicznej poziomu utrzymania P1 do P3.

Długość pięcioczłonowego pojazdu to max 100 m, wedługpropozycji wykonawcy. Trwałość konstrukcji to min. 30 lat.

Wykonawca przedstawi 3 propozycje wizualizacji douzgodnienia w ciągu 2 miesięcy od daty podpisania umowy, z których wybranazostanie jedna.

Każdy z ezt-ów będzie bezprzedziałowy, z jednoprzestrzennymwnętrzem. Preferowany układ foteli (kierunek mocowania) w kierunku jazdypojazdu, po jednej (prawej) stronie pojazdu, z drugiej strony w przeciwnymkierunku, dotyczy foteli w układzie rzędowym, mocowane na kantali do ściany wsposób umożliwiający łatwy dostęp dla urządzeń czyszczących. Fotele w układzie2 + 2. Finalny układ foteli do uzgodnienia z zamawiającym, który wymaga prezentacjiminimum 2 modeli siedzeń. Fotele mają być ergonomiczne, z zagłówkiem (zprofilowaną tapicerką siedzenia, oparcia i zagłówka). 5. Szerokość fotela min.450 mm. Mają być wandaloodporne, z podłokietnikami o szerokości 50 mm.

W każdym składzie będą dwie toalety, Jedna przystosowana dlapotrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażona w przewijak dla niemowląt. Znajdziesię tu specjalny pojemnik na zużyte pieluchy jednorazowe dla niemowlątwyposażony w układ pochłaniania nieprzyjemnego zapachu.

Docelowo nowe pociągi będą kursować na zelektryfikowanejlinii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dwa pierwsze składy wyjadą na toryjeszcze w 2018 r. Zastąpią one wysłużone pociągi na trasie do Słupska, Tczewaczy Malborka.