Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jaki tabor dla KDP? Push&pulle i szybkie ezt?

inforail
06.12.2017 11:16

Podczas dzisiejszegoposiedzenia Komisji Infrastruktury posłowie dyskutowali o taborze dla KDP wPolsce. Koncepcje są dwie.

Pierwsza z nich to push-pulle. Jak poinformował wiceministerAndrzej Bittel mają być wielkopojemne, do 120 miejsc siedzących na wagon, wyposażone wETCS, wielosystemowe. W zestawach miałyby pojawić się czteroosiowe lokomotywy z silnikami asynchronicznymi. Elektrowozy miałyby być trzysystemowe: 3kV, 15kV i 25kV. Składyrozwijałyby prędkość do 230 km/h. Pociągi mogłyby poruszać się nie tylko wPolsce, ale także w Niemczech, Czechach i Austrii. W tej chwili, o czymprzypomniał Andrzej Bittel, w tej chwili żaden z polskich producentów nieoferuje takich zestawów. Byłby to zupełnie nowy projekt. Taki skład miałby posiadać cechy produktu o charakterze eksportowym.

Koncepcja druga, jak zaznacza Bittel opcjonalna, zakłada zakup szybkich ezt-ów, dostosowanychdo podobnej prędkości 230 km/h. Miałyby one kursować również nie tylko popolskiej sieci kolejowej, ale również w Niemczech, Austrii i Czechach.

Chcemy w ramach działania Luxtorpeda doprowadzić do sytuacji,w której będą zamawiane i budowane długie serie – mówił Bittel. W tej chwilimamy problem z prototypami, które wchodzą do użytkowania, potem są kłopoty. Conajmniej rok potrzebny jest na wyeliminowanie usterek – stwierdził. W niedługimczasie będziemy mogli zakomunikować o konkretnych działaniach w ramach tegoprojektu – dodał.

Nowe pojazdy potrzebne są w kontekście obsługi CPK. Jakpowiedział Bittel konieczność jego obsługi koleją zbliża nas do budowy koleidużych prędkości w Polsce. Podjęte zostały już prace legislacyjne nadprzepisami dotyczącymi kursowania pociągów z prędkościami do 250 km/h. Toprędkość graniczna dla zasilania 3kV – stwierdził Bittel.

Wracają do samego taboru MIB zakłada, że tabor do obsługiKDP w Polsce miałby powstać w polskich fabrykach. Na stworzenie projektupotrzeba około 8 -10 lat. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl podobnewartości podawał szef Newagu Zbigniew Konieczek.

Założenie jest takie, że CPK, ale także Warszawa i Łódź,mają być połączone z całym krajem. Z Y robi się zatem gwiazda – mówił Bittel.