Jak urzędy marszałkowskie (nie)współpracują
Więcej pociągów bezpośrednichmiędzy miejscowościami położonymi w różnych województwach mogłoby pojechać,gdyby w tej kwestii dogadały się Urzędy Marszałkowskie. A te, nawet jeśli niemają dobrą wolę, to nie mają środków finansowych. Ilustruje to dobrze przykładpołączeń Ełk – Białystok.
Do ich uruchomienia potrzebna jest współpracaWarmińsko-Mazurskiego i Podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego. MinisterstwoInfrastruktury zaś umywa, związane przez ustawę o transporcie publicznym, ręce.
Jak informuje wiceminister Andrzej Bittel zasadyorganizowania pasażerskich przewozów kolejowych określają właśnie przepisy ww. Zgodniez art. 7 ust. 1 pkt 5 lit. b tego aktu prawnego organizatorem publicznegotransportu zbiorowego w zakresie wojewódzkich i międzywojewódzkich przewozówpasażerskich jest samorząd województwa właściwy ze względu na najdłuższyodcinek planowanego przebiegu linii komunikacyjnej, w uzgodnieniu zwojewództwami właściwymi ze względu na przebieg tej linii komunikacyjnej albosieci komunikacyjnej.
Marszałkowie województw jako ustawowo uprawnieniorganizatorzy przewozów pasażerskich na linii komunikacyjnej, albo siecikomunikacyjnej w międzywojewódzkich przewozach pasażerskich na podstawiewzajemnych uzgodnień mogą dofinansować kursowanie pociągów w danej relacji,zaspokajając w ten sposób potrzeby transportowe mieszkańców swoich regionów. Wzwiązku z powyższym, przewozy pasażerskie w relacji Białystok – Grajewo – Ełk(i z powrotem), mogą być wykonywane na zamówienie samorządów województwapodlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
Samorządy województw będąc ustawowymi organizatoramipublicznego transportu zbiorowego w przewozach wojewódzkich imiędzywojewódzkich mają możliwość zamawiania i dotowania przewozówmiędzywojewódzkich w ramach posiadanych środków finansowych na ten cel. Ww.ustawa nie zawiera przepisów, które mogłyby stanowić dla ministra właściwego dospraw transportu podstawę do ingerencji lub dokonywania zmian decyzjiregionalnego organizatora kolejowego transportu publicznego dotyczących organizacjirynku przewozów jak i oferty przewozowej określonej w rocznym rozkładzie jazdypociągów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mając na uwadze powyższe Ministerstwo Infrastruktury zwróciłosię do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego i UrzęduMarszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego z prośbą o stanowisko wsprawie. Z przekazanych informacji wynika, że na omawianej linii komunikacyjnejuruchamiane są cztery bezpośrednie połączenia, realizowane przez PrzewozyRegionalne. Samorząd Województwa Podlaskiego zainteresowany uruchomieniemdodatkowej piątej pary pociągów relacji Białystok – Ełk zwrócił się w tejsprawie do Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Urząd MarszałkowskiWojewództwa Warmińsko-Mazurskiego uwzględniając limit środków finansowych przeznaczonychna dofinansowanie transportu publicznego oraz wielkość pracy eksploatacyjnej naliniach województwa warmińsko-mazurskiego wskazał, że nie ma możliwościzwiększenia pracy eksploatacyjnej na linii Białystok – Ełk, tym samym niepodjął współpracy w przedmiotowym zakresie.
Samorząd Województwa Podlaskiego mając na uwadze stanowiskoWojewództwa Warmińsko-Mazurskiego i jednocześnie wychodząc naprzeciw potrzebomspołecznym, zwrócił się od przewoźnika Przewozy Regionalne z propozycjąuruchomienia na trasie Białystok – Ełk piątej pary pociągów na zasadachkomercyjnych. Z uzyskanych informacji wynika, że ww. spółka podjęła czynnościzwiązane z uruchomieniem w rozkładzie jazdy 2018/2019 dodatkowej pary pociągówna trasie Białystok – Grajewo – Ełk i złożyła wnioski o przydzielenie tras dlapięciu par pociągów w ww. relacji. Ostateczna decyzja w tym zakresie jeszczenie zapadła. Pytanie, czy i jak długo Przewozom Regionalnym będzie opłacało sięuruchamianie, właśnie na zasadach komercyjnych, połączenia na tej trasie.
„