Jak to robią Austriacy czyli otwarcie dworca BahnhofCity Wien-West

inforail
28.11.2011 13:00
23 listopada 2011roku swoje podwoje otworzył BahnhofCity Wien-West –dworzec, hotel i galeria handlowa w jednym, wybudowane za około 200 mln euro na miejscu starego wiedeńskiego dworca zachodniego. W ubiegłą środę, o godz. 9.00, drzwi nowego obiektu zostały otwarte i dworzec zachodni zalśnił nowym blaskiem –poinformował kierownik projektu Österreichische Bundesbahnen (Austriackich Kolei Narodowych) Edgar Lehner. Dworzec zachodni nie będzie już tylko dworcem, ale jako BahnhofCity Wien-West, funkcjonalną przestrzenią, łączącą podróżowanie, robienie zakupów i pracę.
BahnhofCity Wien-West BahnhofCity Wien-West
ÖBB zainwestowały 200 milionów euro w stopniową przebudowę dworca, która rozpoczęła się w 2008 roku. W grudniu 2010 roku, po generalnym remoncie, do użytku oddana została hala dworca. 17 listopada 2011 roku swoją działalność rozpoczął „Motel One“, a już za kilka dni otwarty zostanie cały kompleks z biurami i trzypiętrową galerią handlową. W dobudowanych z obu stron starej hali dworca budynkach znajdują się biura, których łączna powierzchnia wynosi 13 tys. m². 88% z nich już jest wynajętych. Jeden z segmentów szczególne zachwyca pod względem architektonicznym, ponieważ nad głowami przechodniów, niemalże „w chmurach“łączą się dwa ramienia budynku. Masywna, a zarazem lekka wizualnie konstrukcja, nosi dlatego nazwę „Wolkenspange“, czyli klamra bądź spinacz chmur.
Na trzech poziomach hali dworca, w sumie na 17 tys. m², znalazło miejsce centrum handlowe z około 90 sklepami i restauracjami. Według niemieckiego przedsiębiorstwa ECE, które zarządza galerią, 100 % powierzchni jest już wynajęte. Liczni podróżni, którzy dzień w dzień przewijają się przez teren dworca zapewnią odpowiednią ilość klientów. Bliskość słynnej ulicy zakupowej Mariahilfer Straße nie stanowi zagrożenia, ale raczej uzupełnienie –podkreśla menedżer galerii Ralph Teuber.
BahnhofCity Wien-West BahnhofCity Wien-West
Po tej bardzo udanej inwestycji Wiedeń oczekuje już tylko jednego –ukończenia rozbudowy dworca głównego, której spektakularne plany są znane już od dawna i wkrótce możemy spodziewać się owoców kilkuletniej fazy przygotowań, pracy i setek milionów euro wyłożonych na inwestycję.