Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak to jest ze wspólnym biletem? Wszyscy zainteresowani a konkretów brak…

inforail
16.03.2018 07:53

Kwestia wprowadzaniatzw. wspólnego biletu Prezesa Mamińskiego idzie niezwykle opornie. Gwóźdźprogramu stanowią obecnie negocjacje MI z samorządami. Niektóre ze spółekmarszałkowskich mówią wprost, że żadnych rozmów nie ma.

Tymczasem wiceminister Andrzej Bittel informuje, że zainteresowanisą wszyscy. Jak podaje wystosowano zaproszenia do tzw. przewoźnikówsamorządowych, celem pozyskania deklaracji ich włączenia do Pakietu Podróżnika.W konsekwencji, ŁKA przystąpiła do projektu. Zainteresowanie wyraziły takżeArriva RP sp. z o.o., Koleje Dolnośląskie SA, Koleje Mazowieckie sp. z o.o.,Koleje Małopolskie sp.z o.o., Koleje Śląskie sp. z o.o., Koleje Wielkopolskiesp. z o.o., Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o., a także Zarząd TransportuMiejskiego w Warszawie.

Dalej Bittel podaje, że przekazano zaproszenia również domarszałków województw posiadających własne spółki przewozowe. Zainteresowanie wformie pisemnej potwierdzili marszałkowie województw: wielkopolskiego,mazowieckiego, dolnośląskiego oraz małopolskiego.

Z zainteresowanymi podmiotami prowadzone są rozmowydotyczące ich przystąpienia do Pakietu Podróżnika. Czy są? Według MI tak,według przedstawicieli spółek niekoniecznie.

Kwestia integracji biletowej ma dla MinisterstwaInfrastruktury priorytetowe znaczenie – podaje Bittel. Z uwagi na dużązłożoność projektu oraz skomplikowany charakter tego procesu, jego realizacjazostała rozłożona na etapy. W dniu 11 września 2017 r. nastąpiło wdrożenie Ietapu: trzej przewoźnicy: PKP Intercity S.A., Przewozy Regionalne sp. z o.o.,PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. wraz z informatyczną firmą z Grupy PKP – PKPInformatyka sp. z o.o., przy zaangażowaniu przedstawicieli MinisterstwaInfrastruktury, przygotowali koncepcję nowej funkcjonalności sprzedażowej(Pakietu Podróżnika) polegającej na stworzeniu podróżnemu możliwości zakupu wjednym miejscu jednego dokumentu potwierdzającego możliwość przejazdu większąliczbą pociągów. Dotyczy to podróżnych odbywających nieprzerwaną podróż wpociągach przewoźników uczestniczących w nowej funkcjonalności sprzedażowej.Pakiet Podróżnika został udostępniony w każdym punkcie odprawy kasowej każdegoz przewoźników uczestniczących w tym przedsięwzięciu.

W kolejnym etapie wdrażania projektu Wspólny Bilet, od 15stycznia 2017 r., ruszyła nowa platforma sprzedaży przez Internet – projektBilkom2. Ponadto, jak już wskazywano, od 1 lutego br. w Pakiecie Podróżnikauczestniczy ŁKA. Obecnie prowadzone są prace nad włączeniem tego przewoźnika doBilkom2, w tym w zakresie kwestii formalnych i informatycznych. Platforma taumożliwia zakup biletu również z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, co jestdodatkowym atutem, obok możliwości zakupu na relację obsługiwaną przez różnychprzewoźników. Jak już pisaliśmy na łamach InfoRail.pl rykoszetem dostało KOLEO,z którego usług zrezygnowały Przewozy Regionalne.

Bittel podaje, że w dalszym ciągu kontynuowane są natomiast praceanalityczne związane z wdrożeniem kolejnego etapu projektu Wspólny Biletrozumianego, jako zaproponowanie pasażerom kompleksowego rozwiązaniaumożliwiającego zakup w jednym miejscu, w trakcie jednej transakcji, przyużyciu dowolnych środków płatniczych, wspólnego biletu umożliwiającego przejazddowolną liczbą wybranej przez podróżnego kategorii pociągów ze stacjiwyjazdowej do miejsca docelowego.

Wstępnie planuje się, że etap Wspólnego Biletu dotyczącywspólnej taryfy i stawki degresywnej uruchomiony zostanie w 2019 r. Postęp wrozmowach z przewoźnikami i ich konstruktywne podejście będzie determinowałotermin i zakres uruchomienia Wspólnego Biletu. Podkreślenia wymaga, że zakreswdrożenia projektu zależał będzie w dużej mierze od konstruktywnej postawyprzewoźników i samorządowych organizatorów transportu publicznego – stwierdza Bittel.