Jak to jest z tym „wspólnym biletem”? Co z komunikacją miejską, samolotami i taksówkami?

inforail
15.04.2023 16:45

Nie można zgodzić się z postawioną tezą, że ministerstwo nie chce wprowadzić „jednolitego biletu”, na wszystkie środki transportu zbiorowego – stwierdził w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Andrzej Bittel.

I przedstawił wyjaśnienia w tej sprawie.

Wspólny bilet

Ministerstwo Infrastruktury, jako organizator dalekobieżnych przewozów kolejowych dąży wspólnie z PKP Intercity S.A. oraz zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do wypracowania rozwiązań, które doprowadzą do rozwoju transportu kolejowego w Polsce, wzrostu konkurencyjności kolei względem innych form transportu oraz przede wszystkim pozwolą w jak największym stopniu spełnić oczekiwania całego społeczeństwa w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich – zapewnił Andrzej Bittel.

Ponieważ usługi transportowe są świadczone w Polsce przez setki niezależnych przedsiębiorców, to Ministerstwo Infrastruktury nie dysponuje kompetencją do narzucenia im wspólnego systemu biletowego. Od 9 grudnia 2018 r. pasażerowie kolei w Polsce mogą korzystać z oferty Wspólnego Biletu, w ramach której istnieje możliwość zakupu jednego biletu przez podróżnego na całą podróż – niezależenie od tego, z jakich pociągów korzysta i na jakich trasach podróżuje. W ramach oferty podróżny może zakupić jeden bilet na całą podróż, na przejazd pociągami co najmniej dwóch przewoźników, a jego cena zostanie wyliczona na podstawie jednej, wspólnej taryfy. Nowa oferta dotyczy nie tylko przewoźników z Grupy PKP, lecz także kolei samorządowych, które odpowiadają za obsługę połączeń regionalnych i aglomeracyjnych. Podstawą Wspólnego Biletu jest jedna taryfa obowiązująca u wszystkich przewoźników kolejowych, którzy wprowadzili tę ofertę. Taryfa ma charakter degresywny, co oznacza, że sposób naliczenia ceny biletu opiera się na prostej zasadzie – im dalej jedziesz, tym mniej płacisz za kolejne kilometry pokonywanej trasy.

Dzięki temu Wspólny Bilet to propozycja szczególnie atrakcyjna dla pasażerów podróżujących na dłuższych trasach oraz wybierających podróże z przesiadkami, realizowane pociągami różnych przewoźników. Wspólny Bilet można kupić w kasach biletowych, za pośrednictwem platformy internetowej BILKOM.pl jak również w aplikacji na smartfony BILKOM Bilety.

Szczegółowy zakres obowiązywania Wspólnego Biletu regulują Zasady i Warunki Stosowania Wspólnego Biletu (ZW-WB), które są dostępne na stronach internetowych przewoźników uczestniczących w ofercie. Pasażerowie mogą kupować bilety na połączenia obsługiwane przez przewoźników, z których usług korzysta ponad 80 proc. wszystkich pasażerów kolei w Polsce, czyli:

 PKP Intercity S.A.,

 PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście Sp. z o.o.,

 Przewozów Regionalnych S.A. (POLREGIO),

 Kolei Mazowieckich – KM Sp. z o.o.,

 Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o.,

 Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Sp. z o.o.,

 Kolei Małopolskich Sp. z o.o.,

 Kolei Śląskich Sp. z o.o.

 Arriva RP Sp. z o.o.

W ramach działań zmierzających do poszerzenia oferty nawiązano współpracę z przedstawicielem przewoźników autobusowych POLONUS S.A. Na pierwszym etapie współpracy PKP Intercity S.A. i POLONUS S.A. udostępniają pasażerom w swoich serwisach internetowych informacje o rozkładzie jazdy partnera i oferują sprzedaż z wykorzystaniem mechanizmu przekierowania. Trwają również prace nad rozbudową oferty o przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, a w perspektywie planowane jest poszerzenie oferty o przewoźników lotniczych, taksówki oraz o inne usługi potrzebne do kompleksowego zaplanowania podróży, jak np. możliwość zarezerwowania noclegu w hotelu.

W okresie od stycznia do końca grudnia 2022 r. sprzedano ponad 410 tys. Wspólnych Biletów, z których skorzystało łącznie prawie 492 tys. pasażerów. 23% biletów zakupiono w kasach, 77% przez Internet w systemie BILKOM. Od udostępnienia oferty sprzedano łącznie ok 1 435 400 biletów, z których skorzystało ok. 1.624.000 pasażerów.

Projekt Wspólny Bilet stanowi podstawę do stworzenia kompleksowego, zintegrowanego systemu zarządzania całym transportem publicznym i kierunkiem „door to door”, z wykorzystaniem sieci połączeń długodystansowych (kolejowych i autobusowych), średniodystansowych (kolejowych, autobusowych, busowych) oraz krótkodystansowych (tzw. ostatnia mila: komunikacja miejska, taksówki; usługi współdzielone: carsharing, bikesharing). Inicjatywa obejmuje swoim działaniem obszar całego kraju i stanowi alternatywę dla indywidualnego transportu samochodowego.