Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak to jest z trakcją parową w Polsce? Raport UTK

inforail
17.10.2019 10:15

10 działającychparowozów normalnotorowych przejechało w ubiegłym roku ponad 72 tys. kmprowadząc ponad 1,5 tys. pociągów – m.in. takie dane można znaleźć w raporcie otrakcji parowej w Polsce opublikowanym przez Urząd Transportu Kolejowego.

W 2018 r. pociągi prowadzone lokomotywami parowymi oferowało6 przewoźników. Rekordzistą były Koleje Wielkopolskie, które w zeszłym rokuuruchomiły ponad tysiąc pociągów pasażerskich.

W ujętych w raporcie latach 2016-1018 rekordowe pod względemprzewozów były miesiące letnie. Od czerwca do sierpnia jeździło blisko 500pociągów miesięcznie. Na koniec 2018 r. zatrudnionych było 20 maszynistów zuprawnieniami na parowóz. Dwóch z nich jest również instruktorami, a jeden -egzaminatora.

W momencie pojawianiasię trakcji spalinowej i elektrycznej parowozy zaczęto uznawać za przestarzałe,za relikty przeszłości – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes UrzęduTransportu Kolejowego. Dziś myślimy onich inaczej. Funkcjonujące parowozy to wyjątkowe zabytki świadczące o bogatejhistorii. Sprawna lokomotywa parowa to niebywała atrakcja, szczególnie dlaosób, które nie pamiętają podróży pociągami „pod parą” – tłumaczy Góra.

Celem publikacji jest wskazanie aktualnego stanu przewozów zwykorzystaniem parowych pojazdów trakcyjnych, zapoznanie z ich funkcjonowaniem,potrzebami oraz barierami w użytkowaniu. Jednocześnie analiza przedstawiaistniejących przewoźników i trasy przewozów trakcją parową. W opracowaniupodkreślone jest znaczenie dziedzictwa kulturowego obiektów, infrastruktury ipojazdów znajdujących się pod opieką przewoźników, skansenów oraz organizacjizajmujących się ochroną przed zapomnieniem.

Opracowanie przygotowane przez UTK wskazuje, że problemami zjakimi trzeba zmierzyć się przy uruchamianiu trakcji parowej są nie tylkokłopoty z utrzymaniem taboru. Bardzo ważni są ludzie, drużyny trakcyjne, któresą w stanie obsłużyć lokomotywy parowe. Na razie liczba maszynistów jestwystarczająca, jednak niepokojące może być to, że w Polsce jest tylko jedenegzaminator posiadający uprawnienia na trakcję parową.