Jak pracują dyspozytorzy w PKP Intercity?

inforail
04.08.2017 14:45

Na co dzień czujni,śledzą bieżącą sytuację na sieci kolejowej. Pracują przez cały rok, 24 godziny nadobę. W nagłych przypadkach reagują natychmiast, tak by zapewnić pasażerombezpieczny dojazd do stacji docelowej. Jak wyglądają codzienne obowiązkidyspozytorów ruchu kolejowego PKP Intercity?

Minuty na wagę złota

Praca dyspozytora polega na monitorowaniu ruchu pociągówprzez całą dobę, tak by w nagłych sytuacjach, związanych np. z uszkodzeniemsieci trakcyjnej czy unieruchomieniem składu przez powalone drzewa, jaknajszybciej zminimalizować utrudnienia dla podróżnych. Wówczas pracownicydyspozytury, we współpracy m.in. z innymi przewoźnikami, zarządcąinfrastruktury czy Centrum Wsparcia Klienta, zapewniają pasażerom bezpiecznydojazd do stacji docelowej. W momencie otrzymania powiadomienia o zdarzeniu,dyspozytor natychmiast podejmuje działania. W pierwszej kolejności ustalawszystkie niezbędne informacje takie jak: lokalizacja składu, liczba osób wpociągu czy odległość do najbliższej stacji. Dzięki temu jest możliwe zapewnieniepasażerom przesiadki czy też zorganizowanie komunikacji zastępczej. Jednocześniedyspozytor pozostaje cały czas w kontakcie z kierownikiem pociągu, któryinformuje podróżnych o bieżącej sytuacji.

Każda minuta jest na wagę złota – zaznacza Jarosław Gacki,naczelnik wydziału Dyspozytury Głównej PKP Intercity – w sytuacji, kiedy zdarzysię coś na torach, dyspozytor musi podjąć natychmiastową i trafną decyzję. Dotego potrzebna jest duża wyobraźnia. Musimy zdawać sobie sprawę, że naszedecyzje mają wpływ na dalszą podróż pasażera. Właściwa komunikacja międzyzarządcą infrastruktury i innymi przewoźnikami to klucz do sukcesu.

Niełatwe decyzje

Po polskich liniach kolejowych kursuje kilka tysięcypociągów dziennie, z czego około 350 to składy PKP Intercity. Zdarzenie, którewystąpi w danym regionie, może mieć wpływ na kursowanie pociągów na całej siecikolejowej w Polsce. Przykładowo gdy utrudnienia pojawią się na CentralnejMagistrali Kolejowej, to mogą one dotyczyć zarówno podróżujących z południa,jak i północy kraju. Dyspozytorzy dbają o to, by każdorazowo minimalizowaćkonsekwencje takich przypadków. Decydują o tym, w jaki sposób zapewnićpasażerom dalszy przejazd, a także umożliwić kursowanie pozostałych pociągów.Nie zawsze udaje się sprostać oczekiwaniom wszystkich pasażerów. Zdarzają sięprzypadki, gdy wstrzymujemy odjazd pociągu, tak by grupa osób mogła zdążyć napodróż i dotrzeć tego samego dnia do domu – zaznacza Jarosław Gacki.

Pracownicy dyspozytury interweniują także w sytuacjachnietypowych. Jak wspomina Jarosław Gacki, parę lat temu, wskutek wiosennychulew, w niektórych regionach kraju wystąpiły lokalne podtopienia. Wmiejscowości Głowno, niedaleko Łodzi, objęły one także fragment torówkolejowych. Pasażerowie nie mogli wysiąść z unieruchomionego przez wodępociągu. Wówczas dyspozytorzy, we współpracy z Strażą Pożarną i WojewódzkimZespołem Zarządzania Kryzysowego podjęli decyzję o ewakuowaniu podróżnych donajbliższej szkoły przy użyciu pontonów. Pasażerowie otrzymali koce, a takżeciepłe napoje i poczęstunek, a po zdarzeniu wyruszyli w dalszą podróżautobusami.

Tam nigdy nie gaśnieświatło

Podstawowym narzędziem pracy dyspozytora jest mapa pokazującaruch wszystkich pociągów w Polsce. W razie wystąpienia jakichkolwiekalarmujących sytuacji, kolor w danym miejscu na mapie zmienia się na czerwony,co jest sygnałem do podjęcia działań. Dyspozytury PKP Intercity sązlokalizowane w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz Krakowie. Pracuje w nich około60 osób, które każdego dnia, przez całą dobę monitorują wszystkie zdarzenia naliniach kolejowych w kraju. Tu nigdy nie gaśnie światło – podkreśla JarosławGacki. W stolicy działa Dyspozytura Główna, która zajmuje się koordynacjądziałań pozostałych oddziałów. Dyspozytorzy ściśle współpracują z CentrumWsparcia Klienta, a działania obu komórek wzajemnie się uzupełniają. Więcej natemat zadań CWK można przeczytać tutaj.

Jak zostaćdyspozytorem?

W zawodzie dyspozytora ruchu najbardziej liczy sięumiejętność działania pod presją czasu, wyobraźnia i doświadczenie, którepomagają w rozwiązywaniu niestandardowych sytuacji. To ciężka praca wymagającaogromnego skupienia, lecz mimo to nie ma dużej rotacji osób. By pracować w tymzawodzie należy posiadać dużą wiedzę o liniach kolejowych. Dyspozytorzy sąrekrutowani spośród osób, które pracowały na różnych stanowiskach na kolei.Nowe osoby na początku przyglądają się pracy swoich bardziej doświadczonychkolegów, a następnie, stopniowo zaczynają podejmować samodzielne decyzje –podkreśla Jarosław Gacki.