Jak poprawić bezpieczeństwo przejazdu kolejowego na gdańskiej Oruni?
Postępowanie nakoncepcje, a następnie na dokumentacje bezkolizyjnego przejazdu na Orunizostało ogłoszone.
Opracowania mają dotyczyć wariantów przekroczenia torówkolejowych na wysokości ulicy Sandomierskiej. Firmy projektowe ubiegające się owykonanie opracowania poznamy do końca listopada.
– Bezpieczeństwo mieszkańców Gdańska jest dla nasnajważniejsze i dlatego od wielu lat zabiegamy o bezkolizyjne przejazdy naOruni – mówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. politykigospodarczej. – Ogłoszenie postępowania na koncepcje, czyli pomysły na poprawębezpieczeństwa w tym miejscu, to kolejny krok, by realizować postulaty, którezgłaszają nam gdańszczanie – dodaje Dulkiewicz.
Przygotowanie koncepcji to punkt wyjścia do późniejszegoprojektowania, a w efekcie realizacji przejazdów bezkolizyjnych na Oruni. Otym, gdzie ostatecznie będą zlokalizowane, i jak będą wyglądały, zadecydująanalizy przygotowanych propozycji. Firmy projektowe ubiegające się o wykonanietego opracowania poznamy 30 listopada tego roku. Kluczowym obszarem, którynależy skomunikować bezkolizyjnie, jest rejon ulicy Sandomierskiej. Wpostępowaniu przygotowane zostaną wielowiariantowe koncepcje, tak abyuczestnicy ruchu drogowego mogli swobodnie poruszać się zarówno w kierunkudzielnicy Chełm czy Oruni Górnej, jak i w stronę Oruni Dolnej czy Olszynki.
Kluczowe punkty –Sandomierska i Równa
Koncepcje będą zakładać powstanie wiaduktu drogowego wrejonach wspomnianej ulicy Sandomierskiej oraz wiaduktu kolejowego na wysokościulicy Równej – i to jest pierwszy etap postępowania. Wiadukt kolejowy posiadałbędzie pełną skrajnię umożliwiając przejazd służbom ratunkowym. Oba projektybędą ze sobą komplementarne i muszą być realizowane równocześnie.
Budując bezkolizyjne przejazdy w tych miejscach, Miastowspólnie z PKP rozważa likwidację pozostałych kolizyjnych przejazdów na głównejmagistrali (tzn. przejazd w ul. Sandomierskiej, Smętnej oraz Niegowskiej). Wzamian powstaną w tych miejscach 3 bezkolizyjne przejścia dla pieszych wraz zdoprowadzeniem do przystanków SKM/PKP.
Wybór najlepszejkoncepcji
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Ponieważ koncepcja to punkt wyjścia do późniejszegoprojektowania, nie jesteśmy w stanie na tym etapie podać więcej szczegółów.Jedno jest jednak pewne – będziemy wybierali te rozwiązania, które najlepiejbędą służyły poprawie komfortu poruszania się w tym miejscu. Warto równieżpodkreślić, że nieustannie jesteśmy w kontakcie z PKP, by ostatecznie wybraćtaką koncepcję, która najlepiej przysłuży się mieszkańcom – mówi AleksandraDulkiewicz.
W drugim etapie powstanie dokumentacja projektowa dlawybranej koncepcji i dokumentacja aplikacyjna niezbędna do dalszego należytegoprzeprowadzenia procesu projektowego.
Jeśli procedura przetargowa przebiegać będzie zgodnie zzałożeniami, koncepcje poznamy w połowie 2018 r., natomiast dokumentacjęprojektową w 2019 roku.
Ponadto Miasto będzie starać się o uzyskanie dofinansowaniaw ramach funduszu CEF na budowę wiaduktu, natomiast PKP PLK podejmie starania owpisanie budowy bezkolizyjnego przejazdu w ul. Równej do Krajowego ProgramuKolejowego oraz uzyskanie dofinansowania na jego realizacje w ramach POIiŚ.
„