Jak nazwać katowickie przystanki kolejowe?
Sondę z pytaniem onazwy czterech nowych przystanków kolejowych na terenie Katowic, zorganizowałsamorząd tego miasta. Przystanki mają powstać wraz z przygotowywanąmodernizacją jednej z linii kolejowych na terenie Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii – po 2020 r.
Chodzi o przedsięwzięcie zarządcy kolejowej infrastruktury,spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, pod nazwą: „Prace na podstawowych ciągachpasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice -Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”.
W 2020 r. PLK mają dysponować całością dokumentacjirozbudowy linii kolejowej E65 w centralnej części woj. śląskiego, któradocelowo miałaby umożliwić tworzenie tam tzw. kolei metropolitalnej. W ramachmodernizacji powstać mają m.in. nowe przystanki osobowe na odcinku Katowice SzopienicePłd. – Katowice Ligota.
Jak poinformował w środowym biuletynie katowicki magistrat,Centrum Realizacji Inwestycji PLK zwróciło się do tamtejszych samorządowców ozaopiniowanie nazw dla planowanych przystanków, proponując kolejno nazwy:Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia, Katowice Brynów, Katowice Kokociniec.
„Zorganizowaliśmy sondę, w której pytamy mieszkańców o to,jak powinny nazywać się przystanki. Można zagłosować na propozycje PKP lubzaproponować swoją własną nazwę – ważne, aby była zgodna z wytycznymi PKP. Napropozycje czekamy do 17 czerwca, następnie przekażemy je PKP PLK” -poinformowała rzeczniczka urzędu miasta Ewa Lipka.
Katowiczanie mogą wypowiedzieć się ws. nazwania czterechprzystanków. Roboczo nazwany przez PLK przystanek Katowice Uniwersytet mazostać umiejscowiony w pobliżu Uniwersytetu Ekonomicznego i OsiedlaPaderewskiego.
Przystanek Katowice Akademia, położony w rejonie ulicDamrota oraz Francuskiej, ma według PLK otrzymać nazwę odnoszącą się dopobliskiej Akademii Muzycznej. Przystanek Katowice Brynów ma zostaćprzeniesiony z obecnego miejsca przy wiadukcie ul. Przewodników w rejonwiaduktu autostrady A4. Przystanek Katowice Kokociniec z kolei ma znaleźć się wrejonie kompleksu Euro–Centrum.
Biorąc udział w sondzie należy przestrzegać zasadnazewnictwa stacji pasażerskich. Nazwa powinna być możliwie najkrótsza (do 35znaków). Pierwszy człon musi zawierać nazwę miejscowości, a drugi – wskazywaćna usytuowanie stacji (poprzez skojarzenie np. z obiektem użytecznościpublicznej, dzielnicą, kierunkiem geograficznym itp.).
Szacowany na ok. 4 mld zł projekt przebudowy linii kolejowejE 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowicezostał pierwotnie przygotowany pod kątem dostępnego w obecnej unijnejperspektywie finansowej instrumentu Łącząc Europę (CEF – Connecting EuropeFacility).
Inwestycja, dzięki zwiększeniu przepustowości między Będzinema Tychami, miała umożliwić tworzenie na terenie Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii (GZM) tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającegofinansowania z CEF, PLK poinformowały jednak w ub. roku o odłożeniu realizacjizasadniczej części prac na kolejne lata.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przebudowę wszystkich planowanych do modernizacji odcinkówtej trasy od wiosny 2016 r. projektuje pięciu wykonawców. Zakończenie pracprojektowych wraz z uzyskaniem zgód na budowę dla odcinka Będzin – KatowiceSzopienice Południowe planowane jest obecnie w czerwcu 2019 r., a dla odcinkaKatowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice (wraz zwprowadzanymi zmianami dotyczącymi stacji Katowice) – w 2020 r.
Zakończenie prac projektowych dla pozostałych odcinków:Tychy – Most Wisła, Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg oraz Zabrzeg –Zebrzydowice zarządca kolejowej infrastruktury przewiduje we wrześniu br. Zewzględu na fundusze dostępne w obecnym projekcie CEF prace zrealizowane zostanątylko na odcinku: Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg.
Wobec części projektu obejmującej odcinki: Tychy – MostWisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa, podejmowane miały być”działania w celu zabezpieczenia innych źródeł finansowania”, abyrozpocząć remonty także tych odcinków. Realizacja w centralnej częściwojewództwa planowana jest obecnie w kolejnej perspektywie finansowej, czyli po2020 r.
Zgodnie z wytycznymi dla powstającej obecnie dokumentacji,pod kątem zwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami SzopienicamiPłd. projektowana jest m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy – naodcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy – naodcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.
Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prackoncepcyjnych poza rozbudową linii rozważały w tym rejonie m.in. budowę nowychperonów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a takżebudowę nowego przystanku Katowice Morawa.
Ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd.- Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że „planowana przebudowa (…)obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układudwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz zwyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego”. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyłyteż nowego przystanku Katowice Damrota.
W kontekście odłożenia przez PLK realizacji rozbudowy liniiE65 w centralnej części woj. śląskiego, utworzona w ub. roku, a działająca odpoczątku 2018 r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) zapowiedziała wostatnich tygodniach przetarg na opracowanie koncepcji tzw. koleimetropolitalnej. Metropolia dopuszcza przy tym różne technologie i rozwiązania– z wykorzystaniem obecnych linii, jak i budową nowych.
„