Jak ma przebiegać Rail Baltica? Dyskusja w Wilnie

inforail
03.04.2019 10:23

Przebieg realizacjiprojektu Rail Baltica jest tematem dwudniowej, międzynarodowej konferencji,która rozpoczęła się w środę w Wilnie. Uczestniczy w niej ok. 700 specjalistówz pięciu krajów, w tym Polski, przez które będzie przebiegała ta liniakolejowa.

„Realizacja projektów Rail Baltica i synchronizacji siecielektroenergetycznych państw bałtyckich z Europą są niekwestionowanymi celami,które zwieńczą naszą integrację z Unią Europejską” – powiedział premier LitwySaulius Skvernelis w słowie powitalnym do uczestników konferencji. „Mamydzisiaj doskonałą okazję porozmawiać o dalszej współpracy, która zadecyduje onaszym sukcesie” – dodał.

Szef litewskiego rządu podkreślił międzynarodowy aspekt tegoprojektu. „Dobra wola udziału w tym projekcie Polski i Finlandii zasadniczozmienia wagę tej arterii transportowej. Projekt jest ważny też dla zapewnieniabezpieczeństwa państw bałtyckich. Oczekują na niego również partnerzy NATO” -wskazał Skvernelis.

Brexit a Rail Baltica

Podczas konferencji specjaliści ds. kolei i logistyki zPolski, Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii zaprezentują stan realizacjiprojektu, perspektywy dotyczące wykorzystania zarówno w ruchu pasażerskim, jaki towarowym, opłacalność oraz ewentualne zagrożenia. Oddzielna sesja będziedotyczyła źródeł finansowania, głównie w kontekście brexitu.

Uczestniczący w konferencji prezes PKP Polskie LinieKolejowe Ireneusz Merchel powiedział PAP, że konferencja „jest możliwościąwymiany poglądów między krajami związanymi z Rail Balticą, ale równocześniemożliwością wstępnego zapoznania się, czy porozmawiania o budżecie na przyszłąperspektywę finansową”.

„Oczywiście brexit będzie miał wpływ na wysokość rozdziałówśrodków finansowych, ale ja podchodzę optymistycznie do tego tematu, gdyżinfrastruktura, szczególnie kolejowa, jest jednym z priorytetów Unii” – wskazałMerchel. Prezes PKP PLK określa Rail Baltica jako „projekt dynamiczny”. „Po stroniekrajów bałtyckich projekt jest ciągle w fazie studiów wykonalności, analiz.Natomiast my już go realizujemy” – powiedział. Merchel zakłada, że stronapolska zakończy realizację projektu do 2026 roku i – jak zaznacza – „byłobyidealnie, żeby również po stronie krajów bałtyckich to się zakończyło w tymsamym czasie”.

W wileńskiej konferencji ze strony polskiej uczestniczą teżMałgorzata Zielińska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwojuoraz Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Gośćmi specjalnymi „Rail Baltica Global Forum” są dyrektorgeneralny ds. mobilności i transportu Komisji Europejskiej Henrik Hololei orazkoordynator europejska Korytarza Morze Północne-Bałtyk Catherine Trautmann.

Do 2026 roku

Rail Baltica to planowana linia kolejowa, która ma stać sięelementem transeuropejskiego korytarza transportowego (TEN-T). PołączyWarszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki. Pociągi kursujące tą trasą będą mogłyjeździć z prędkością 160 km/godz. Polski odcinek Rail Baltica ma wynieść około370 km, natomiast cała trasa – 1000 km. Łączna wartość tego międzynarodowegoprojektu to blisko 6 mld euro. Trasa ma być gotowa w 2026 roku.