Jak działa SuperPromo?
W ostatnich dniach wmediach głośno było o mniejszej liczbie tanich biletów, zwłaszcza na połączeniaEIP. W tym kontekście warto przytoczyć stanowisko przewoźnika dotyczącefunkcjonowania dynamicznego systemu sprzedaży biletów.
Przewoźnik poinformował, że od końca 2014 roku dla pociągówkategorii Express InterCity Premium (EIP) oraz Express Intercity (EIC) działadynamiczny system sprzedaży biletów. Bazuje on na ofercie „Super Promo”. Systemopiera się na wyznaczaniu dla tej oferty limitu miejsc odrębnie dla każdegoodcinka trasy, pociągu i daty. System pozwala na dynamiczne dostosowanie ofertycenowej do zmieniającego się popytu na przejazd danym pociągiem i umożliwiazakup biletu w bardzo niskiej cenie nawet na kilka dni przed odjazdem wprzypadku, gdy dany kurs na danym odcinku odznacza się obniżonym popytem.Prowadzone działania, w szczególności ofert: „Wcześniej – Taniej – 10%,20%,30%” i „Super Promo” pozwoliły na istotną zmianę zachowań zakupowych klientówPKP Intercity, którzy obecnie chętniej kupują bilety z wyprzedzeniem oraz nawprowadzenie mechanizmu śledzenia przedsprzedaży i w razie konieczności zodpowiednim wyprzedzeniem dokonywanie wzmocnień składów wagonowych luburuchamianie dodatkowych pociągów.
W chwili obecnej PKP Intercity pracuje nad dalszym rozwojemdynamicznego systemu sprzedażowego dla pociągów EIP i EIC, tj. m.in. planowanejest zwiększenie liczby ofert cenowych, dla których dla każdego odcinka trasy,pociągu i daty możliwe będzie wyznaczenie odrębnych limitów miejsc. Pozwoli tona dalsze zwiększenie elastyczności w dostosowywaniu ceny do aktualnego popytu.
W 2016 roku Spółka PKP Intercity wystąpiła do Spółki PKPInformatyka o wycenę wprowadzenia takich rozwiązań polskiego systemu sprzedażybiletów – KURS90, jednakże wycena taka była dla przewoźnika niesatysfakcjonująca.Stąd też nadal nie udało się objąć dynamicznym systemem sprzedaży biletówwszystkich kategorii pociągów.
Jak poinformowało MIB w obecnym kształcie sprzedaż biletówprzez Internet odbywa się za pośrednictwem systemu e-IC, który funkcjonuje odponad 10 lat. W tym czasie następował rozwój i udoskonalanie tego systemu.Początkowo była możliwość zakupu biletów na zaledwie kilka pociągów. Możliwośćta rozszerzana była na kolejne pociągi, kolejne kategorie pociągów, usługi ioferty. Obecnie trwają prace nad udostępnieniem w systemie e-IC połączeń zprzesiadką i kolejnych połączeń międzynarodowych. W opinii przewoźnika zmianiemusi ulec co do zasady logika działania systemu i wzory biletów. Przedmiotemwdrażanych rozwiązań nie jest możliwość zapewnienia jedynie zakupu biletu(sprzedaż), ale również kompleksowa obsługa podróży w zakresie tzw. obsługiposprzedażnej czyli zapewnienia możliwości zwrotu biletu, jego wymiany i innychusług. Końcowym etapem prac jest konieczność przeprowadzenia szczegółowych iwieloobszarowych testów wprowadzonych rozwiązań, tak aby do podróżnego trafiłorozwiązanie nie obciążone błędami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przypadku prac mających na celu stworzenie możliwościkupna przez system e-IC biletów na wszystkie połączenia międzynarodowe należywziąć pod uwagę konieczność m.in. połączenia z systemami obcych zarządówkolejowych, wymianę danych, wymianę kluczy szyfrujących, podpisanie stosownychumów /porozumień, tak by sprzedaż i tzw. obsługa posprzedażna była w pełnizagwarantowana, zabezpieczając interesy wszystkich stron uczestniczących wprzewozie.
„