Jak często jeździmy pociągami?
Statystycznie każdyPolak wsiada 8 razy w roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to wwojewództwie pomorskim, a w województwie mazowieckim jeździ się koleją 19 razyw roku – wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego.
Trzecie miejsce zajmuje Dolny Śląsk nieznacznieprzekraczając średnią. Najrzadziej z kolei korzystają mieszkańcy województwpodkarpackiego i podlaskiego, którzy podróżują pociągami mniej, niż dwa razy wroku.
Pierwszy raz od wielu lat kolej w 2017 r. przewiozła ponad300 mln pasażerów – podaje UTK. Dane uzyskane przez Urząd Transportu Kolejowegood przewoźników pozwalają zbadać, jak kształtowała się liczba pasażerów wpodziale na regiony. Na potrzeby analiz porównawczych UTK zdefiniowano wskaźnikwykorzystania kolei czyli liczbę przejazdów (odprawionych pasażerów)przypadającą na jednego mieszkańca województwa. W stosunku do ubiegłego rokuwzrósł on o 0,3 z 7,6 do 7,9 przejazdów na mieszkańca kraju.
– Gęsta sieć linii kolejowych to nie jedyny czynnikwspomagający rozwój przewozów pasażerskich. Najważniejsza jest dobrzeskonstruowana oferta dostosowana do potrzeb mieszkańców i gości regionu.Głównymi jej składnikami jest przede wszystkim dopasowany rozkład jazdy oraznowoczesny tabor i satysfakcjonujący poziom obsługi – ocenia Ignacy Góra,Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Najwyższy poziom wskaźnika w 2017 r. miało województwopomorskie, gdzie wyniósł on 24 (wzrost o 0,7 przejazdu na 1 mieszkańca).Kolejnym województwem w zestawieniu jest Mazowsze, gdzie również odnotowanowzrost (o 0,2 przejazdu na 1 mieszkańca), a wskaźnik wykorzystania wyniósł19,1. Te dwa regiony od lat przodują w pasażerskim ruchu kolejowym. Głównympowodem jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych. W przypadku Mazowszarównież duży wpływ miała liczba odprawionych w tym województwie pasażerów PKPIntercity, która wyniosła ponad ¼ wszystkich pasażerów tego przewoźnika.Trzecie miejsce w zestawieniu zajęło województwo dolnośląskie z liczbą 8,6przejazdów. W porównaniu do 2016 r. liczba ta wzrosła o 0,9 przejazdu na 1mieszkańca. Z trzeciego na czwarte miejsce spadło województwo wielkopolskie. Tuśrednia liczba przejazdów na mieszkańca regionu zmalała z 8,2 do 7,8.
Najrzadziej z kolei korzystali mieszkańcy województwapodkarpackiego (1,7). Przejazdy pociągami nie były również popularne naPodlasiu (1,8) oraz w województwach świętokrzyskim i lubelskim (wskaźnik napoziomie 2,2 w obu regionach).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Największy roczny wzrost procentowy wskaźnika wykorzystaniaUTK odnotował w województwach łódzkim (34%), podlaskim (20%) i świętokrzyskim(18%). Współczynnik ten najbardziej spadł w województwie wielkopolskim (o 5%).Na tym obszarze trwa wiele prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej.Należy mieć jednak na uwadze, że po ustaniu utrudnień na poszczególnych liniachpasażerowie chętnie wracają na kolej.
Liderem, jeśli chodzi o liczbę przewiezionych pasażerówkolei, jest Mazowsze. W ubiegłym roku w tym województwie odprawiono 102,3 mlnpodróżnych. W porównaniu do 2016 r. liczba pasażerów wzrosła o 1,2 mln osób. Wwojewództwie pomorskim, drugim pod względem liczby odprawionych pasażerów,również odnotowano wzrost. W 2016 r. odprawiono tam 53,7 mln pasażerów, a w2017 r. 55,5 mln. Województwem, w którym w 2017 roku wystąpił największy wzrostliczby odprawionych pasażerów było województwo łódzkie – z 9,7 mln w 2016 r. do12,8 mln w 2017 r (wzrost o prawie 32%).
„