Jak będą wyglądać lubuskie Impulsy?

inforail
01.10.2014 10:28
16 września 2014r. Sejmik Województwa Lubuskiego przyjął Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich na terenie województwa lubuskiego. Możemy w nim znaleźć wizualizacje Impusów, jakie województwu dostarczy Newag, w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej. Malaturą pojazdy będą nawiązywać do wcześniej zakupionych w PESIE pojazdów spalinowych. Przypomnijmy, że pierwszy zespół trakcyjny trafi do lubuskiego pod koniec br., a drugi –na początku 2015 r. Będą obsługiwać połączenie Nowa Sól –Zielona Góra –Poznań Gł.
Umowa na zakup dwóch czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, została podpisana pod koniec ub. roku w Szczecinie, w ramach tzw. Zachodniej Grupy Zakupowej obejmującej Lubuskie i Zachodniopomorskie. Będą to pociągi typu 31WE Impuls, produkowane przez NEWAG SA. Trafią do woj. lubuskiego i będą to pierwsze zespoły elektryczne w taborze kolejowym woj. lubuskiego (których właścicielem jest samorząd województwa). Obecnie składa się nań 16 pojazdów, wszystkie o napędzie spalinowym.
Wartość jednego pojazdu, to blisko 21,5 mln zł. Zakup nowych składów jest możliwy dzięki funduszom Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Cena obu pojazdów wyniesie 42,8 mln zł brutto, z czego 24,4 mln zł to dofinansowanie z POIiŚ, a 18,4 mln zł wyniesie wkład własny samorządu woj. lubuskiego.
Pierwotnie zakładano dofinansowanie ze środków unijnych na poziomie 50%, jednak pod koniec września 2013 r. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformowało o zwiększeniu dofinansowania do 70%. Oznacza to oszczędności rzędu 6,9 mln zł na wkładzie własnym, które zarząd województwa zamierza przeznaczyć na naprawy i modernizacje posiadanego już taboru.
Cały projekt Zachodniej Grupy Zakupowej nosi nazwę „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie”i opiewa na kwotę blisko 300 mln zł. brutto. Część Impulsów z NEWAGU, zakupionych w ramach projektu, trafiła już na tory w Zachodniopomorskim.
Malatura lubuskich składów (źródło: UMWL)Tak mają wyglądać lubuskie Impulsy (źródło: UMWL)Tak mają wyglądać lubuskie Impulsy (źródło: UMWL)
Tabor województwa lubuskiego
Jak czytamy w planie transportowym województwa lubuskiego pierwszy pięcioletni program zakupu autobusów szynowych w latach 2002 –2006 został uchwalony przez Sejmik Województwa Lubuskiego w dniu 02.10.2002 r. Z uwagi na możliwość pozyskania taboru w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport program został rozszerzony na okres 2002 –2008. Kolejne dostawy w latach 2011 –2012 realizowano sukcesywnie w ramach wykorzystania środków przeznaczonych dla samorządów województw na zakupy i modernizacje taboru kolejowego przeznaczonego do świadczenia usług publicznych. W roku 2013 w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego zrealizowano własny projekt zakupowy, którego produktem była dostawa czterech pojazdów z napędem spalinowym.
Najstarsze pojazdy produkcji Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu stanowią rodzinę normalnotorowych autobusów szynowych wytwarzanych w latach 2002 –2007. Łącznie, dla województwa lubuskiego wyprodukowano cztery pojazdy jednoczłonowe serii SA105 oraz jeden dwuczłonowy serii SA108. Pojazdy jednoczłonowe o skonfigurowanej ilości 40 miejsc siedzących stanowią typowe autobusy szynowe, natomiast pojazd dwuczłonowy stanowi fabryczne połączenie konstrukcji pojazdów pojedynczych i posiada stałą liczbę miejsc siedzących 83 plus 16 uchylnych. Wszystkie pojazdy są poddawane podczas napraw głównych stopniowej modernizacji.
Kolejne pojazdy typu 218M, które dostarczono w latach 2006 –2011 na podstawie zamówień udzielanych w wyniku rozpisywania kolejnych przetargów, stanowią rodzinę dwuczłonowych normalnotorowych spalinowych zespołów trakcyjnych produkowanych od 2005 roku przez zakłady Pesa w Bydgoszczy. Dwa ostatnie pojazdy tego typu dostarczył w roku 2011 producent ZNTK Mińsk Mazowiecki, który został włączony do holdingu Pesy. Łącznie dostarczono cztery zespoły serii SA133 i dwa serii SA134, które jako pierwsze otrzymały fabryczne malowanie zgodne z wzorem identyfikacji wizualnej Marka Lubuskie. Pojemność pojazdów obejmuje 134 miejsca siedzące.
W roku 2012 dostarczono jeden dwuczłonowy spalinowy zespól trakcyjny producenta NEWAG SA z Nowego Sącza typu 220M, który choć różni się design’em od pojazdów produkcji Pesy, to posada zbliżone parametry eksploatacyjne. Jednostki napędowe w tym pojeździe spełniają już najnowsze wymogi niskiej emisji spalin Euro Stage IIIB.
Ostatnie dostawy dokonane w roku 2013 obejmowały pojazdy spalinowe z rodziny Pesa Link (typu 223M). W odróżnieniu od dotychczasowych pojazdów produkowanych na rynku polskim konstrukcja Linka spełnia wymagania normy wytrzymałościowej i normy dla zderzeń, przewidującej cztery scenariusze zderzeń. Do końca roku 2015 przewidziane jest zakończenie procesu uzyskiwania pełnego dopuszczenia tych pojazdów do ruchu po torach niemieckich.
Kolejne dostawy obejmują elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls produkowane przez firmę NEWAG SA z Nowego Sącza. Impulsy stanowią elektryczne pojazdy nowej generacji, które produkowane są w różnych konfiguracjach od 6 do 2 członów. Dla województwa lubuskiego wyprodukowane zostaną pojazdy czteroczłonowe z przeznaczeniem do przewozów międzyregionalnych z prędkościami do 160km/h. Dwa pojazdy dostarczone zostaną na przełomie lat 2014/2015.