Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Inwestycje PKP SKM, jakie?

inforail
06.03.2016 09:31

PKP SKM w Trójmieście do 2023 r. planuje zrealizować inwestycjeo wartości 1 mld 114 mln zł. Spółka podała, że zamierza rozbudować kolejaglomeracyjną do Wejherowa, kupić 10 nowych pociągów i zbudować zintegrowanysystem monitorowania bezpieczeństwa.

W czwartek w Gdańsku podczas konferencji poświęconej m.in. nowyminwestycjom przewoźnika Magdalena Miś z PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.podała, że przy wykorzystaniu funduszy unijnych z perspektywy 2014-2020 spółkazamierza zrealizować trzy główne projekty. Poinformowała, że spółka planujerozbudować system kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnegow kierunku Wejherowa, zakupić 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych orazzbudować zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa wraz z utworzeniemcentrum monitoringu na terenie Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.

SKM prowadzi obecnie prace dotyczące przygotowania tychprojektów inwestycyjnych.

Miś podała, że zgodnie z opracowanym dla SKM dokumentem,wariantem rekomendowanym dla rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnejTrójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa jest, jakpowiedziała – „likwidacja wąskiego gardła na linii 202 i wydłużenie linii250 od stacji Rumia do stacji Wejherowo, z wydzieleniem dla SKM dwóch odrębnychtorów”. Dokumentacja wskazała też potrzebę budowy dwóch nowychprzystanków: Rumia Biała Rzeka i Reda Gniewowska. Szacunkowy koszt inwestycji(według cenników z 2012 r.) to ponad 681 mln zł.

Tomasz Majcher z SKM podał, że m.in. ze względu nakonieczność dostosowania taboru do obsługi osób o ograniczonej możliwościporuszania się oraz podnoszenia jakości i bezpieczeństwa obsługi pasażerów SKMw latach 2016-2023 planuje kupić 10 nowych zespołów trakcyjnych. Nowe pojazdybyłyby wykorzystywane głównie na trasie Tczew-Wejherowo. Pojazdy mają mieć 5-7wagonów, jednoprzestrzenne wnętrze i mają rozwijać maksymalną prędkość 160km/godz.

Obecnie SKM ma 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych, średniwiek pojazdu to 34 lata. W ub.r. z przewozów SKM skorzystało ok. 39 mlnpasażerów, o ok. miliona więcej niż rok wcześniej. Na 2016 r. spółka przewidujewzrost pasażerów o kolejny milion. Szacuje się, że zakup nowych pojazdów tokoszt ok. 320 mln zł, z czego 85 proc. (ok. 272 mln zł) ma pochodzić z UE.Pozostałą kwotę ma sfinansować spółka.

Marcin Tyczyński z SKM poinformował, że do zwiększenialiczby pasażerów korzystających z kolei metropolitalnej ma się przyczynićbudowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzaniainformacją pasażerską wraz z utworzeniem centrum monitoringu na terenie DworcaPodmiejskiego w Gdyni Głównej. Ma to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pasażerów.W ramach tego projektu mają być też zmodernizowane perony na trasie SKM: GdańskStocznia oraz Gdynia: Orłowo, Redłowo, Stocznia, Grabówek, Leszczynki, Chyloniai Janowo. Szacunkowy koszt realizacji tego projektu to ponad 113 mln zł.

Spółka zakłada, że planowane inwestycje będą dofinansowane zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz zRegionalnego Programu Operacyjnego dla Woj. Pomorskiego.

Prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście Maciej Lignowskiprzyznał PAP, że „jest to bardzo duże wyzwanie stojące nie tylko przedspółką, ale przed całym województwem”. „To jest ostatnia szansa napozyskanie dużego dofinansowania na rozwój transportu kolejowego i jeżelizdecydowalibyśmy się na te inwestycje za dwa-trzy lata, to byłoby za późno”- tłumaczył.

Regionalny Program Operacyjny Woj. Pomorskiego na lata2014-2020 na przedsięwzięcia związane z transportem przewiduje ponad 357 mlneuro, z tego ponad 128 mln euro ma być przeznaczone na regionalnąinfrastrukturę kolejową. Dyrektor Departamentu Programów RegionalnychPomorskiego Urzędu Marszałkowskiego Jan Szymański podał, że do 2023 r. minimum110 km linii kolejowej oraz 18 dworców i przystanków kolejowych ma byćprzebudowane lub zmodernizowane. Zrewitalizowane mają być połączenia kolejowe:Grudziądz-Malbork, Lipusz-Kościerzyna, Lipusz-Bytów, Lębork-Łeba,Szczecinek-Ustka.

Wicemarszałek województwa Ryszard Świlski przyznał PAP, żePomorskie od kilku lat stawia na rozwój transportu kolejowego. „Chcemywprowadzić modę na pasażerskie przewozy kolejowe” – dodał. Poinformował,że w 2014 r. w woj. pomorskim z transportu kolejowego skorzystały 43 mlnpasażerów, a w 2015 r. – 46 mln. Poinformował, że województwo planuje kupić 34nowe pojazdy.