Inwestycje PKP PLK poprawią ruch kolejowy i … żeglugę

inforail
04.07.2020 10:45

Ze stacji  Zielona Góra w kierunku Szczecina i Poznaniasprawne podróże i przewóz ładunków koleją zapewnią prace PKP Polskich LiniiKolejowych na dwóch mostach nad Odrą.

Kilkusetmetrowe przeprawy w Nietkowicach (linia Wrocław –Szczecin) oraz w Pomorsku (linia Zbąszynek – Gubin) po pracach zwiększąmożliwości kolei w Lubuskim i poprawią warunki żeglugi. Wartość prac ze środkówbudżetowych przekracza 60 mln zł.

Od lipca będzie odnawiany most kolejowy w Pomorsku, międzyCzerwieńskiem a Sulechowem. Prace poprawią warunki podróży na odcinku Zbąszynek– Czerwieńsk i w kierunku Wielkopolski. Dziewiętnastowieczna przeprawa będziemiała wyremontowane filary i przyczółki. Odnowione będą konstrukcje stalowe.Nowy bezstykowy tor pozwoli zwiększyć prędkość pociągów do 100 km/h.

PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą na zadanie”Rewitalizacja mostu kolejowego w km 35,764 na linii kolejowej nr 358 Zbąszynek– Gubin” ok. 19 mln zł ze środków budżetowych. Prace są planowane do lipca 2022r.

W sierpniu rozpoczną się prace na kolejowej przeprawie naOdrze w Nietkowicach. Przebudowa mostu zwiększy możliwości transportukolejowego na linii Wrocław – Szczecin, tzw. Nadodrzance, ważnej trasiepasażerskiej i towarowej prowadzącej z województwa dolnośląskiego przezlubuskie do zachodniopomorskiego. W miejsce starej konstrukcji z 1871 r. będzienowa. Wykonawca przebuduje też przyczółki i filary. Zamontowany zostanie nowytor i dostosowana do nowych warunków sieć trakcyjna. Będą sprawne przejazdypociągów pasażerskich i towarowych, przewożących ładunki z Dolnego Śląska doportów Pomorza Zachodniego. Dzięki realizowanym pracom przygotowane będąwarunki do lepszej żeglugi na Odrze.

Prace w ramach zadania „Modernizacja mostu w km 171,867linii kolejowej nr 273 nad rzeką Odrą w Nietkowicach – tor nr 1” rozpoczną sięw sierpniu i są planowane do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznacząna inwestycję ok. 46,5 mln zł ze środków budżetowych. Modernizacja nie wpłyniena kursowanie pociągów. Dostępny będzie tor na równoległej konstrukcji.

Dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego PKPPolskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości transportu kolejowego w woj.lubuskim. Lepsze podróże oferuje odnowiona estakada kolejowa w GorzowieWielkopolskim. Zabytkowy obiekt został wzmocniony. Nowoczesne rozwiązania, przyzachowaniu historycznego charakteru, na lata zapewnią sprawne i bezpieczneprzejazdy. Podróżni zyskali oczekiwany standard na dwóch zadaszonych peronachstacji Gorzów Wielkopolski. Korzystanie z kolei ułatwił nowy przystanek –Gorzów Wielkopolski Wschodni. W Zielonej Górze stacja stała się dostępniejszadla wszystkich podróżnych. Są  zadaszoneperony z windami i pochylnią oraz dojściami miasta.

Przebudowane perony na trasie z Zielonej Góry do Szczecinato zachęta do korzystania z pociągów  wKowalowie, Laskach Lubuskich, Ługach Górzyckich, Radowie i Górzycy. Pociągijadą nowymi torami na odcinku Drzeńsko – Kostrzyn w ok. 25 minut, o połowękrócej niż przed modernizacją.

Dzięki rewitalizacji linii Leszno – Głogów mieszkańcypołudnia regionu znów mogą pojechać pociągiem w stronę Zielonej Góry, Poznaniai Wrocławia. Modernizacja torów umożliwiła przywrócenie ruchu pasażerskiego natrasie po kilkunastu latach.

Zmienia się linia ze Zbąszynka do Czerwieńska. W Babimościei Sulechowie będą dostępniejsze perony. Modernizacja torów na ponad 40 kmodcinku umożliwi zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h i poprawiprzepustowość trasy. Zakres prac na jednotorowej linii wymaga do listopadakomunikacji zastępczej między Zbąszynkiem a Zieloną Górą. Inwestycja zakończysię w 2022 r. Prace warte ok. 106 mln zł finansowane są z Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Lubuskiego, Funduszu Kolejowego i budżetu spółki. (PKPPLK)