Inwestycje kolejowe na Śląsku w 2007 roku
inforail
22.05.2007 12:34
Inwestycje kolejowe na Śląsku w 2007 roku
18 maja br. z inicjatywy Ministra Transportu Jerzego Polaczka odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział Wojewoda Śląski Tomasz Pietrzykowski oraz Prezes Grupy PKP S.A. Andrzej Wach. Spotkanie dotyczyło przyspieszenia harmonogramu prac związanych z nowym dworcem kolejowym w Katowicach oraz omówienia inwestycji kolejowych na Śląsku. Podczas spotkania Minister Jerzy Polaczek polecił prezesowi PKP S.A. przygotowanie nieprzekraczalnego harmonogramu inwestycji przebudowy terenu dworca głównego w Katowicach. Jest to najważniejsza inwestycja kolejowa na Śląsku w ciągu najbliższych lat, która pozwoli zmienić charakter stolicy Śląska i spowoduje, że Katowice będą posiadały centrum komunikacyjne integrujące nowoczesny dworzec kolejowy, autobusowy i parking w systemie „Parkuj i Jedź”. Koszt inwestycji wynosi ponad 300 mln euro. W przekonaniu Ministra Polaczka dotychczasowe prace nad modernizacją centrum komunikacyjnego w Katowicach prowadzone były zbyt wolno, dlatego spotkanie zakończyło się deklaracją zarządu PKP S.A., który stwierdził, że wszystkie możliwe działania zostaną podjęte tak, aby nowy dworzec był gotowy przed 2012 rokiem. Minister Polaczek zobowiązał zarząd PKP S.A. do pracy w ramach nieprzekraczalnych terminów. Nowy harmonogram inwestycji wygląda następująco:
– maj 2007 –zatwierdzenie przez Zarząd PKP S.A. procedury wyłaniania inwestorów;
– połowa września 2007 –zamknięcie listy zainteresowanych inwestorów
– koniec 2007 roku –wybór inwestora
– koniec 2008 roku –pierwsze „wbicie łopaty”
– 2010-2011 –zakończenie realizacji inwestycji
Ponadto oprócz dworca w Katowicach zmodernizowane zostaną dworce w Gliwicach i Tarnowskich Górach. Prace remontowe przejdą też podobne obiekty w Zabrzu, Katowicach Ligocie oraz Chorzowie.
Trwają również rozmowy z samorządami śląska na temat przekazywania i rewitalizacji małych dworców i stacji kolejowych. Pierwszym takim dworcem na Śląsku był dworzec w Będzinie, który w sierpniu ubiegłego roku przekazany został władzom lokalnym. W ciągu najbliższych sześciu lat budżet państwa, Grupa PKP i Unia Europejska zainwestują w infrastrukturę kolejową na Śląsku około dwóch miliardów euro. Największa część tej sumy przypadnie na modernizację dróg kolejowych i budowę nowego centrum komunikacyjnego Katowicach. Modernizacja linii kolejowych skróci znacznie czas podróży pociągiem z Katowic do Żywca, Cieszyna, Opola i Zwardonia. Koszt modernizacji dróg kolejowych wyniesie około półtora miliarda euro. Dzięki modernizacji na linii Gliwice –Opole oraz Wrocław-Poznań, Śląsk zbliży się również do północno zachodniej części Polski –Poznania i Szczecina. Remont przejdzie także katowicki węzeł kolejowy. Dzięki tej inwestycji zwiększy się przepustowość węzła i prędkość kursujących po nim pociągów.
Podczas spotkania Minister Jerzy Polaczek przedstawił ponadto informację na temat inwestycji kolejowych na Śląsku w 2007 roku. W roku 2007 na łączną kwotę, zaangażowanych w modernizację linii kolejowych Śląska, nakładów w wysokości 211,2 mln. zł., Budżet Państwa finansuje :
1) ze środków budżetowych w wysokości 94,5 mln zł dziewięć działań dla tzw. „Udrożnienia podstawowych ciagów wywozowych w ruchu towarowym na terenie Śląska”. Zakresy rzeczowe (Tabela 1),
2) z Funduszu Kolejowego utworzonego, między innymi na te cele, działania związane z 'Likwidacją ograniczeń prędkości’ na łączną kwotę 63,095 mln zł w zakresie modernizacji linii w poniższych lokalizacjach do kwoty 57,495 mln zł. (Tabela 2) oraz w zakresie prac remontowych na ciągu wywozu wegla na linii Nr 158 'Rybnik Towarowy – Chałupki’ do kwoty 5,6 mln zł.
Minister Jerzy Polaczek potwierdził również podjęcie działań przez PKP PLK na rzecz stworzenia harmonogramu utworzenia połączenia komunikacją kolejową Międzynarodowego Portu Lotniczego 'Katowice’ w Pyrzowicach z Katowicami. W wyniku powyższego zostanie wybrane docelowe rozwiązanie wykorzystania istniejącej sieci kolejowej do obsługi lotniska i będą wskazane odcinki wymagające modernizacji. Uwzględniając tendencje światowe i perspektywy rozwoju europejskiej sieci kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzi prace studialne nad liniami kolejowymi dużych prędkości. Na obszarze działania Oddziału Regionalnego w Katowicach wdrożono prace studialne i koncepcyjne nad przedłużeniem istniejącej „CMK”i połączeniem Katowic z Warszawą, linią dla prędkości 300 km/h. Równocześnie zamiarem projektantów jest kreowanie takiego przebiegu tej linii, który pozwoli na połączenie z lotniskiem „Pyrzowice”.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024