Integracja kolei i transportu miejskiego w Warszawie
Transport publiczny jest efektywny w aglomeracji wtedy, kiedy możliwa jest szybka i dogodna przesiadka z kolei do transportu miejskiego. Warszawskie węzły przesiadkowe są coraz lepiej zorganizowane, ale mają pewne niedostatki.
Duża odległość między przystankami i niekorzystny układ linii wydłużają czas podróży, co pogarsza atrakcyjność transportu zbiorowego. Dlatego ważne jest, aby na styku kolei i autobusów lub tramwajów zapewnić maksymalną integrację. Droga z peronu na przystanek musi być jak najkrótsza, a okoliczne linie transportu miejskiego muszą przejeżdżać przez węzeł, a nie omijać go w pewnej odległości. Kluczowe warszawskie dworce i przystanki linii średnicowej są ogółem zlokalizowane poprawnie, jednak do ideału brakuje pewnych szczegółów.
Źródło obrazu: www.ztm.waw.pl
Dworzec Zachodni
Na plus obiektu przemawia lokalizacja przy Al. Jerozolimskich i al. Prymasa Tysiąclecia –tymi ulicami przebiega kilkanaście linii autobusowych. Głównym łącznikiem między peronami kolejowymi a przystankami autobusowymi jest długie przejście podziemne. Niestety przesiadający się pasażer musi nim pokonać nawet kilkaset metrów. Długą drogę trzeba też pokonać, aby dojść z peronów do przystanku na al. Prymasa Tysiąclecia. Północne wyjście z tunelu pod peronami wychodzi na pętlę autobusową, gdzie dociera jednak tylko jedna linia. Bardzo daleko od pozostałej części dworca zlokalizowany jest peron 8 –gdyby układ torowy umożliwiał skręt w stronę centrum, pasażerowie mieliby dużo bliżej do autobusów.
Źródło obrazu: www.ztm.waw.pl
Dworzec Centralny
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lokalizacja obiektu jest nader korzystna –samo centrum miasta. Od strony południowej i zachodniej przebiegają liczne linie autobusowe i tramwajowe. Dojście do nich zapewnia system tuneli, niestety dosyć skomplikowany. Jego oznakowanie nie jest idealne i mogłoby być bardziej intuicyjne. Od strony północnej dworzec sąsiaduje z obszerną pętlą autobusową, gdzie rozpoczynają trasę linie autobusowe do większości dzielnic miasta. Niejednokrotnie pojawia się podgląd, iż niekorzystnie daleko od dworca centralnego poprowadzono pierwszą linię metra –czego dowodem jest sznur pieszych codziennie przebywających odcinek między Dworcem Centralnym a stacją metro Centrum. Natomiast z metra blisko jest do przystanku Warszawa Śródmieście.
Warszawa Śródmieście
Przystanek Śródmieście jest położony w centralnym punkcie Warszawy. Wschodnie wyjścia z peronów umożliwiają szybkie dojście do stacji metra oraz przystanków linii tramwajowych i autobusowych, ułatwiając przesiadki. Jeżeli cały rejon skrzyżowania Al. Jerozolimskich i Marszałkowskiej rozpatrywać jako węzeł przesiadkowy, to jedną z większych jego wad są niezwykle wąskie perony przystanków tramwajowych, nie mieszczące w szczytach przewozowych pasażerów. Brakuje również bezpośredniego łącznika pomiędzy peronami przystanku Śródmieście a stacją Metro Centrum –podróżni muszą trzykrotnie pokonywać schody. Być może oszczędność czasu z tytułu budowy tunelu-łącznika wyniosłaby tylko 2-3 minuty, jednak należałoby ją przemnożyć przez dziesiątki tysięcy podróżnych.