Innowacyjny Dworzec Systemowy
Ekologiczne, nowoczesne i tańsze w utrzymaniu –takie będą Innowacyjne Dworce Systemowe. Nowa koncepcja modernizacji dworców kolejowych zakłada budowę obiektów według standardowego wzoru. Istniejące dworce zostaną wyburzone, a w ich miejscu powstaną parterowe budynki z przetworzonych elementów. Zapewnią one wszystkie najważniejsze funkcje związane z obsługą pasażerską – nowoczesne systemy informacji dla podróżnych, ogrzewane poczekalnie, kawiarnie i lokale komercyjne, skrytki i półki na bagaż, monitoring. Według wstępnych szacunków koszt budowy IDSu będzie o około 30% tańszy niż przy tradycyjnej przebudowie dworca, koszty eksploatacyjne spadną natomiast o około 10%. Czas realizacji inwestycji w tym systemie trwa o około 25% szybciej (skrócenie czasu inwestycji z 76 do 58 tygodni).
– IDS-y chcemy budować w tych lokalizacjach, gdzie funkcjonujące obecnie dworce są zdecydowanie za duże i niedostosowane do lokalnych potrzeb. Pierwsze powstaną w Ciechanowie, Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich. Nowe obiekty będą przede wszystkim bardziej ekonomiczne. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom ekologicznym, wyposażeniu m.in. w panele słoneczne czy pompy ciepła, uda się znacznie obniżyć koszty eksploatacji i utrzymania obiektów – mówi Piotr Ciżkowicz, Członek Zarządu PKP S.A. – Ciekawym rozwiązaniem będzie również dynamiczna iluminacja, czyli zintegrowany system, który sprawi, że dworzec rozświetli się sygnalizując przyjazd pociągu na stację. Rozwiązanie to nie tylko podniesie poziom bezpieczeństwa, ale również zmniejszy koszty oświetlenia w nocy –dodaje Ciżkowicz.
Wszystkie IDSy mają być dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla osób niewidomych i niedowidzących zamontowane zostaną ścieżki dotykowe i oznaczenia w języku Braille’a. W obiektach nie będzie barier architektonicznych dla osób z ograniczoną mobilnością ruchową. Do budynku będą prowadziły rampy. Cała konstrukcja będzie jednokondygnacyjna, co znacznie ułatwi przemieszczanie się. Na terenie dworców znajdą się również panele SOS i szafy medyczne.
Innowacyjne Dworce Systemowe będą łączyły obsługę podróżnych z funkcją miejską i komercyjną. Każdy dworzec ma składać się z 3 zasadniczych modułów: dworcowego, miejskiego i wiaty parkingowej i rowerowej. Będą to odrębne bryły, ale połączone wspólnym zadaszeniem. Pozwoli to na stworzenie w obrębie dworca niezależnej, atrakcyjnej przestrzeni publicznej i komercyjnej, stanowiącej dopełnienie samego budynku.
Szacowany koszt realizacji 4 pierwszych IDSów to 13 mln zł, czyli o ponad 5 mln zł mniej niż przy standardowej przebudowie tych obiektów. Koncepcje architektoniczne dworców zostały przygotowane przez PKP S.A. Teraz spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wybór projektantów, a następnie wykonawców prac. Prace na pierwszych dworcach mogłyby ruszyć jeszcze pod koniec tego roku. Otwarcie dworców planowane jest w połowie 2015 r.