InnoTrans 2008
W dniach 23-26 września 2008 miała miejsce kolejna odsłona targów InnoTrans. Jak zwykle targi zaszczycili wystawczy nie tylko z Europy ale również z całego świata, którzy przedstawili szereg nowości technicznych i nie tylko.
Pojazdy szynowo drogowe i techniczne
Bardzo ważne miejsce podczas targów zajęły pojazdy związane z bieżącym utrzymywaniem i obsługą szlaków kolejowych. Już od wielu lat rozwija się segment pojazdów szynowo drogowych mogących służyć do różnych celów technicznych. I w zasadzie pełną gamę takich pojazdów zaprezentowały różne firmy zajmujące się przebudową pojazdów. Większość z nich powstaje na bazie Mercedes –Benz Unimog, których pełen zakres wariantów zabudowy zaprezentowano. Były pojazdy służące jako zwykłe holowniki, jako dźwigi, kosiarki pozwalające kosić nasypy czy podnośniki koszowe. W pojazdach tych wykorzystuje się rolki prowadzące oraz napęd za pośrednictwem kół gumowych.
Drugą grupę pojazdów stanowiły cięższe ciężarówki, które z racji swoich gabarytów wykorzystują już zestawy kołowe z napędem hydraulicznym i własnymi hamulcami. Podczas jazdy po drodze rolki są dźwignięte, natomiast na torach są opuszczane tak, aby dźwigały koła ciężarówki ponad główkę szyny. Takie rozwiązanie umożliwia zabudowanie ciężkiego sprzętu jak generatory, czy ciężkie dźwigi oraz podnośniki koszowe o znacznie większym wysięgu niż w przypadku małych Unimogów. Na ciężarówce można zabudować także beczki służące do gaszenia pożarów czy też do opryskiwania torów środkami chwastobójczymi. Również tutaj dominowały ciężarówki Mercedesa, choć występowały także Iveco.
Trzecim typem pojazdów drogowo – kolejowych były ciężkie holowniki, które pozwalają na prowadzenie ciężkich prac manewrowych, z którymi nie poradziłby sobie mniejszy Unimog, a z drugiej strony ograniczony układ torowy uniemożliwia prowadzenie zwykłych manewrów za pomocą lokomotywy.
Budowa tuneli
Bardzo ciekawy zestaw do prowadzenia prac torowych w tunelach zaprezentowała firma Schweerbau. Firma sięgająca początkami do 1929 roku, zaprezentowała maszynę SFU 04, która umożliwia szlifowanie torów w tunelu w celu usunięcia ich złej geometrii, usunięcia ubytków w szynie, obniżenie hałasu przejeżdżających pociągów czy też szlifowanie nowych szyn dla celu uzyskania właściwej geometrii. Maszyna składająca się z trzech wagonów, z czego środkowy posiada koło szlifierskie jest wykonana według ciasnej skrajni tunelów metra w Londynie. Maszyna umożliwia prowadzenie prac także na torach wyposażonych w trzecią szynę.
Ciekawostki
Pod tą kategorię można zapisać dwa stoiska, gdzie na pierwszym czeska firma DT –Výhybkárna a strojírna a.s. zaprezentowała głowicę z ruchomym dziobem. Rozwiązanie to pozwala na budowę rozjazdów o prędkości maksymalnej nawet powyżej 220 km/h. W Polsce na CMK są obecnie montowane rozjazdy z ruchomym dziobem pozwalające na zmianę kierunku jazdy w tor boczny z prędkością 100 km/h. Szkoda, że tylko na CMK.
Drugą ciekawostkę zaprezentowało Continantal. Były to maty wibroizolacyjne. Aby zaprezentować działanie tych mat ustawiono maszynę wibrującą na którą nałożono płytę. Na tej płycie posadowiono zbiornik z wodą, który pod wpływem ruchu niemal wylewał wodę ze środka. Na tej płycie położono matę wibroizolacyjną, na której umieszczono drugi kamienny segment, a na nim także pojemnik z wodą. Jak widać wyraźnie na zdjęciu woda w drugim pojemniku jest nienaruszona podczas gdy w pierwszym jest wzburzona.
Projektanci
Podczas targów nie mogło zabraknąć stoisk projektantów wnętrz oraz całkowitej stylistyki pojazdów. Były to między innymi gigant w tym zakresie –niemiecki Tricon Design AG, Polski lider w tym zakresie – EC Engineering, jak również czeski VŪKV a.s. obchodzący w tym roku 50 rocznicę od rozpoczęcia działalności. Swoje stoisko posiadała również hiszpańska firma Temoinsa zajmująca się projektowaniem wnętrz oraz produkcją poszczególnych komponentów. Na targach zaprezentowano wygląd przedziału klasy pierwszej w pociągach dla Egiptu.
Drzwi i przejścia międzywagonowe
Na targach nie mogło zabraknąć również przedstawicieli producentów komponentów takich jak drzwi czy przejścia międzywagonowe. Oczywistym jest, że większość osób wie o istnieniu firmy Hübner, jednak mało kto zna konkurencyjną firmę w tym obszarze jaką jest Ultimate. Co ciekawsze firma ta współpracuje z Newagiem i dostarczyła już drzwi do 14WE oraz nowego pojazdu 19WE. Oczywiście w tym obszarze swoje produkty wystawiły również inne firmy, które skupiają się głównie na systemach drzwiowych. Są to przykładowo Bode, IGE CZ czy Nabtesco.
Pantografy i wyposażenie trakcyjne
Podczas targów kolejowych nie mogło zabraknąć stoisk firm produkujących pantografy. Były to konstrukcje Stemmann Technik, Fively z produktami Lekov, czy też bardziej lokalny Schunk. Natomiast swoją ofertę w zakresie wyposażenia trakcyjnego oferowały szwajcarskie ABB czy też znany Secheron
Firmy leasingujące tabor
Ponieważ leasing nowego taboru kolejowego rozwija się bardzo dobrze, więc na targach nie mogło zabraknąć największych oferentów w tym zakresie. Swoje stoisko posiadały Angel Trains, Railpool czy też CB Rail. Zainteresowani dzierżawą mogli na miejscu dowiedzieć się jakie możliwości i ograniczenia daje ta forma finansowania odnowy taboru.
Przewoźnicy
Nie bez znaczenia dla targów była obecność przedsiębiorstw przewozowych, z wiodącym udziałem DB, SBB oraz SNCF. Ponieważ ci trzej przewoźnicy zaprezentowali znacznie więcej niż tylko stoisko, więc zostaną szerzej omówieni w osobnym artykule. Natomiast do mniejszych stoisk można zaliczyć ÖBB, które wystawiło symulator jazdy lokomotywą Taurus, Grupa PKP, CNR (koleje Chińskie), czy RŻD. Zwłaszcza stoisko RŻD przytłaczało swoim rozmiarem, a obecność kilku zegarów przypominała jak dużym krajem jest Rosja. RŻD zaprezentowały również dwie duże mapy z których jedna obrazowała główne korytarze transportowe w tym kraju, natomiast druga plany budowy nowych linii z datami ich zakończenia.
Producenci
Oczywiście największym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się ekspozycje taborowe, z których największe będziemy prezentować w kolejnych artykułach poświęconych poszczególnym producentom lub grupom produktów. Z tego w najbliższych wydaniach przyjrzymy się szerzej krajowym producentom jak Pesa oraz Newag, gdzie ten ostatni zaprezentował całkowicie nowy pojazd. Z mniejszych polskich wystawców można wymienić ZNTK Poznań, który wystawił wózek towarowy 6RS/N z systemem SUW 2000. Drugim znaczącym wystawcą była krakowska grupa Heolis, która produkuje wózki towarowe oraz dwa typy wagonów z czego jeden to wagon platforma, drugi węglarka. Swoje stoisko posiadał również Tabor Szynowy Opole oraz Fablok.
Z mniejszych ekspozycji warto wspomnieć o lokomotywie manewrowej CZ Loko, która po raz pierwszy ma zastosowane trakcyjne silniki prądu przemiennego. Znaczącym, choć nie przełomowym eksponatem była również lokomotywa EMD Class 66, występująca również w Polsce. Estetycznie i funkcjonalnie lokomotywa ta jest tak paskudna jak wygląda na zdjęciach. Wejście do kabiny ledwo mieści osobę o wzroście 175 cm, a wykonanie samej kabiny jak i jej rozplanowanie przypomina domową manufakturę. Mimo tego lokomotywa ta powstaje w dużych seriach i kursuje po całej europie, co zawdzięcza stosunkowo dobrym silnikom spalinowym.
Niniejszy artykuł jest dopiero wstępem do serii publikacji, którymi postaramy się przybliżyć czytelnikom nowości jakie zaprezentowano na InnoTrans 2008. Zapraszamy więc do śledzenia kolejnych publikacji związanych z tą tematyką, nie tylko w dziale InfoRail, ponieważ oprócz tramwajów w tym roku na targach po raz pierwszy wystawiono autobusy.