Inca: Rewitalizacja kolei na Majorce
Transport szynowy odgrywa coraz ważniejszą rolę również w ośrodkach zorientowanych wokół turystyki. Jednym z takich przykładów jest wąskotorowa kolej na wyspie Majorka, która składa się obecnie z dwóch linii. Pierwsza jednotorowa zelektryfikowana linia prowadzi z Palma de Mallorca do Soller, natomiast druga niezelektryfikowana kursuje na trasie Palma de Mallorca –Inca –Empalme. Pierwotnie sieć kolejowa miała rozstaw szyn 912 mm, jednak w latach 1981-83 została ona przebudowana na metrowy rozstaw, aby ułatwić zakup taboru. Odcinek Palma –Inca został przebudowany w 1931 roku na dwutorowy, natomiast obecnie zaaprobowano dobudowę drugiego toru na pozostałym odcinku Inca –Empalme. Inwestycja obejmująca 5 km odcinek linii ma kosztować 13,7 miliona €. Drugą częścią rewitalizacji kolei na wyspie ma być odbudowa zamkniętej w 1977 roku trasy kolejowej Inca –Manacor. Inwestycja w odbudowę linii o długości 35 km ma kosztować 101,5 miliona €. W dalszej kolejności linia ma zostać zelektryfikowana do 2011 roku, a dla jej obsługi zamówiono już stosowne tramwaje dwusystemowe w firmie Vossloh.
Źródło: Opracowane na podstawie Lok-Report