Impulsy dla trójmiejskiej SKM już w styczniu?

inforail
25.11.2015 17:38

Dwa nowe EZT zmówione przez SKM w Newagu miały zostać dostarczone do Trójmiastado końca marca przyszłego roku. Jak donosi portal trojmiasto.pl wiele jednak wskazuje na to, że pojawią się jużw styczniu.

DwaImpulsy będą pierwszymi od ponad dwóch dekad zupełnie nowymi pociągami, jakie kupiłatrójmiejska Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe elektryczne zespoły trakcyjne pojawiły się we flocie przewoźnika w 1993 roku. Były to dwie jednostki typu EW60produkcji Pafawagu. Jednak z powodu ich dużej awaryjności przedsiębiorstwo eksploatowałoje tylko do 2000 roku. Kilka lat później podjęto decyzję o sprzedażytych zespołów trakcyjnych. Zainteresowanie nimi wykazały Koleje Mazowieckie i ostatecznie spółka odkupiła je od SKM.

Od podpisania umowy z nowosądeckim Newagiem nadostawę do Trójmiasta dwóch pociągów typu 31WE z rodziny Impuls minęło już prawie 10 miesięcy. Na jakim etapie znajduje się obecnie ich produkcja? Wszystkiepudła pierwszego pojazdu są już na etapie lakierowania nadwozia. W grudniu plan zakłada skierowanie pociągu do końcowego montażu. Trwa też produkcja drugiego zespołu. Narazie gotowe są szkielety poszczególnych członów. Warto przy tej okazji przypomnieć, że barwy nowych pociągów wybraliw głosowaniu pasażerowie SKM.

PierwszyImpuls powinien być w pełni gotowy w połowie grudnia. Z kolei w styczniu producent zaplanowałjazdy próbne obu pojazdów. Zgodnie zwarunkami kontraktu Newag na dostarczenie obydwu składów ma czas do 31 marca. Firmazainkasuje za to niespełna 35,6 mln zł brutto. Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że obapociągi trafią na trójmiejskie tory wcześniej.

-Planujemy przekazanie SKM-ce obydwu pojazdów już w styczniu – zapowiedziała na łamach portalu trojmiasto.pl UrszulaMakosz, rzecznik producenta z Nowego Sącza.

Pojawieniesię nowych pociągów zwiastuje istotną zmianę jakościową w komforcie podróżowania dla pasażerówSKM. Pojazdy będą klimatyzowane, nie zabraknie bezprzewodowego internetu orazfunkcjonalnego systemu informacji pasażerskiej. Podróżodbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których będązlokalizowane gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety wsystemie zamkniętym oraz automaty biletowe przystosowane do płatnościbezgotówkowych. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będziewydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowepociągi o długości niespełna 75 m umożliwią podróż 511 pasażerom, w tym 152 namiejscach siedzących. Każdy człon posiadać będzie po dwie pary drzwi na stronę, a wysokość podłogi w wejściach pojazdów dostosowana zostanie do peronówSKM (960 mm pgs). Pojazdy wyposażone będą w dodatkowe wysuwane stopnie, których zadaniem będzie niwelowanie luki pomiędzy progiem wejściowym do pociągu a peronem. Impulsy dla SKM będą osiągać maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h. Spełnią także rygorystyczny scenariusz czterech zderzeń oraz będą zgodnie z europejskimi specyfikacjami interoperacyjnyości TSI.

Ale tonie koniec inwestycji, które trójmiejska SKM chce przeprowadzić w najbliższej przyszłości. Jak dalej informuje trojmiasto.pl w grudniu spółka planuje ogłosićprzetarg na modernizację napędu czterech pojazdów typu EN57. Chodzi o jednostki,w których w wyniku napraw głównych wykonanych w 2007 roku zastosowano sterowanie oparte na rozruchu impulsowym.

Ponadto w najbliższych latach SKM zamierza kupić 10 kolejnych nowych pociągów. Będą to dłuższe EZT niż wyczekiwane Impulsy. Przewoźnik zakłada, żepozyska składy pięcio-, a może nawet siedmioczłonowe dedykowane do przewozów ocharakterze aglomeracyjnym. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ilezostanie przedłużona umowa na świadczenie usług przewozowych między SKM a samorządem województwa pomorskiego, a z tym bezpośrednio związane jest wypracowanie konkretnych mechanizmów finansowania projektu. Obecny kontrakt obowiązuje do połowy grudnia 2016 r.