Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ile PKP S.A. wydały na usługi firm doradczych i konsultingowych?

inforail
21.10.2014 11:56
Jak poinformował Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju, w odpowiedzi na interpelację posła Grzegorza Tobiszowskiego, w PKP S.A. w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 lipca 2014 r. na usługi firm doradczych i konsultingowych wydatkowano kwotę 66 369 817,24 zł brutto. W latach 2011–2014 najistotniejszą pozycję kosztową wśród usług zleconych firmom doradczym i konsultingowym stanowiły przygotowania do działań prywatyzacyjnych podmiotów zależnych, w tym szczególnie pierwszej oferty publicznej PKP Cargo S.A. oraz sprzedaży Polskich Kolei Linowych S.A. Istotne były także wydatki na usługi doradcze związane z restrukturyzacją procesów, zmianą struktury organizacyjnej oraz optymalizacją usług świadczonych w ramach Grupy PKP. Zdaniem Klepackiego korzystanie ze wsparcia zewnętrznych ekspertów doradzających m.in. w sprawach wdrażania procesów, reorganizacji struktur organizacyjnych, optymalizacji kosztów czy też projektowania rozwiązań informatycznych jest powszechnie stosowaną praktyką rynkową w zarządzaniu dużymi podmiotami gospodarczymi. Jest to również praktyka często stosowana w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, a takim podmiotem jest PKP S.A. będąca jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Zarząd PKP S.A. przy zawieraniu umów doradczych z firmami konsultingowymi kieruje się nie tylko troską o rozważne gospodarowanie środkami finansowymi, ale przede wszystkim o zachowanie transparentności i konkurencyjności procesu wyboru wykonawców. Umowy konsultingowe zawierane przez PKP S.A. każdorazowo podlegają analizie dokonywanej przez organy korporacyjne pod kątem adekwatności ustalanego wynagrodzenia do zakresu realizowanego zadania doradczego.
Z odpowiedzi na interpelację posła Grzegorza Tobiszowskiego dowiadujemy się także, że ze względu na zróżnicowany zakres tematyczny zlecanych opracowań lista realizujących je podmiotów liczy około 150 pozycji. Najistotniejszymi pod względem kosztowym pozycjami w tej grupie wydatków PKP S.A. były umowy z 2 podmiotami realizującymi zadania przygotowujące pierwszą publiczną emisję PKP Cargo S.A., które zlecono m.in.:
—Goldman Sachs International,
—Morgan Stanley &Co. International,
—Powszechnej Kasie Oszczędności Bank Polski (PKO BP) SA.
Ponadto wśród firm doradczych i konsultingowych, z których usług korzystała PKP S.A. w okresie od 2011 r. do 2014 r., należy wymienić w szczególności:
—DTZ Polska sp. z o.o.,
—Ernst &Young Business Advisory,
—IPOPEMA Business Consulting sp. z o.o.,
—McKinsey &Company Poland sp. z o.o.
Do grupy wydatków z przeznaczeniem na usługi firm doradczych corocznie zaliczane jest także badanie sprawozdania finansowego PKP SA jako spółki prawa handlowego. Obowiązek zlecenia tego badania biegłemu rewidentowi wynika z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. PKP S.A. realizuje ten obowiązek poprzez zlecenie badania finansowego udzielonego firmie KPMG Audyt sp. z o.o. Odnosząc się do zagadnienia zawartego w pytaniu czwartym interpelacji, tj. informacji, jakie propozycje przekazane PKP S.A. przez firmy doradcze oraz konsultingowe zostały wdrożone, wyjaśniam, że wyniki zdecydowanej większości prac analitycznych podlegają wdrożeniu. Przykładem takiego działania jest koordynowane przez PKP S.A. wdrożenie we współpracy z innymi spółkami Grupy PKP projektu „Optymalizacja punktów styku klienta z Grupą PKP”. Istotne są także działania związane z restrukturyzacją funkcji wsparcia oraz optymalizacją procesów i procedur obowiązujących w PKP S.A.
Na podstawie materiałów Sejmu RP