Ile czasu na opuszczenie rogatek?
Ile czasu ma dróżnikna opuszczenie rogatek? I jakie przepisy regulują te kwestie? Poniżejnajważniejsze odpowiedzi na te pytania.
Przepisy regulujące rodzaje zabezpieczeń stosowanych naprzejazdach kolejowo-drogowych zawarte są w rozporządzeniu MinistraInfrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunkówtechnicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych orazbocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.
Zabezpieczenie przejazdu za pomocą rogatek prawodawcaprzewidział dla 3 kategorii przejazdów ? A, B oraz F. W przypadku kat. Arogatki sterowane są przez uprawnionego pracownika zarządcy infrastrukturykolejowej, posiadającego wymagane kwalifikacje (§ 5 pkt 1 lit. arozporządzenia). Przejazdy kategorii B wyposażane są w samoczynne systemyprzejazdowe (SSP) ? zgodnie z § 5 pkt 2 rozporządzenia. Na przejazdach tejkategorii urządzenia zabezpieczenia ruchu sterowane są samoczynnie przez jadącypociąg lub inny system sterowania ruchem kolejowym (§ 3 pkt 11 rozporządzenia).Przejazdy kategorii F zlokalizowane na drogach wewnętrznych, zabezpieczane sąprzy pomocy rogatek stale zamkniętych, otwieranych w razie potrzeby przezużytkowników (§ 12 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia) lub analogicznie jak wprzypadku kat. A lub kat. B (§ 12 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia).
Czas zamknięcia rogatek przed przejazdem pociągu naprzejazdach kategorii A wskazany jest w § 58 rozporządzenia i w zależności odstopnia wyposażenia posterunku dróżnika może wynosić od 60 do 120 sekund.
Dla przejazdów kolejowo-drogowych kategorii B zgodnie zprzepisami § 70 ust. 5 rozporządzenia minimalny czas ostrzegania samoczynnejsygnalizacji przejazdowej obliczany jest dla maksymalnej prędkościobowiązującej dla danego odcinka linii kolejowej uwzględniając również czasniezbędny do przybycia pociągu do przejazdu kolejowo-drogowego (§ 70 ust. 6rozporządzenia). Łączny czas ostrzegania samoczynnej sygnalizacji przejazdowejdla jednego pociągu nie powinien być dłuższy niż 120 sekund.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Za prawidłowe zabezpieczenie przejazdu kolejowo-drogowegooraz bezpieczne jego użytkowanie odpowiada zarządca infrastruktury kolejowej(wraz z zarządcą drogi krzyżującej się z linią kolejową).
W przypadku PKP Polskie Linie Kolejowe zadania terealizowane są przez właściwe miejscowo jednostki organizacyjne Spółki ? ZakładyLinii Kolejowych.
„