Od września przebudowa linii kolejowej Jarocin – Koźmin Wlkp; będzie ZKA
5 września 2022 roku rozpocznie się przebudowa mierzącego około 14 km odcinka linii kolejowej pomiędzy Jarocinem a Koźminem Wlkp. Inwestycja będzie kosztować 44 mln zł.
Z powodu modernizacji do czerwca przyszłego roku na trasie zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza.
Prace od 5 września
Radosław Śledziński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe poinformował PAP, że zasadnicze prace na linii rozpoczną się 5 września. "Ze względu na zakres prac na jednotorowym odcinku, w porozumieniu z przewoźnikami, do czerwca 2023 r. dla podróżnych obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa" – wskazał.
Jak podał, dzięki przebudowie na mierzącym około 14 km odcinku Koźmin Wielkopolski – Jarocin, będącym częścią linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice, pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością 120 km/h, czyli nawet dwukrotnie szybciej niż obecnie. W wyniku modernizacji czas podróży pomiędzy Koźminem a Jarocinem ma się skrócić z około 20 min do około 15 min.
"Zapewnione będą dogodniejsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie, m.in. między Poznaniem a Krotoszynem oraz Jarocinem a Miliczem na Dolnym Śląsku, a także lepsze warunki dla przewozu towarów linią, która łączy Dolny Śląsk z Pomorzem" – zaznaczył Śledziński.
W ramach modernizacji wykonawca prac prowadzonych w formule "zaprojektuj i buduj" wymieni tor, elementy sieci trakcyjnej i urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na całym odcinku. Na stacji Koźmin Wlkp. mają powstać nowe rozjazdy, które umożliwią płynną zmianę toru jazdy pociągów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas inwestycji zmodernizowanych ma zostać łącznie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Na części z nich zostanie zainstalowana sygnalizacja świetlna dla kierowców. Wyremontowane mają też zostać przepusty oraz m.in. most i wiadukt w Golinie.
Śledziński zaznaczył, że PKP PLK sukcesywnie zapewniają dogodniejsze przewozy na linii z Dolnego Śląska przez Oleśnicę, Milicz i Jarocin w kierunku Chojnic. "W ostatnich latach prace na torach zrealizowano już między Oleśnicą a Miliczem, Zdunami a Krotoszynem, Jarocinem a Wrześnią oraz Wrześnią a Gnieznem. Zapewniło to sprawniejszy ruch pociągów i umożliwiło wznowienie przejazdów pasażerskich na trasie Gniezno – Września – Jarocin od poł. 2018 r." - podkreślił.
Jak dodał, w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025", na trasie przebudowane zostaną perony m.in. w Miłosławiu, Orzechowie i Książnie, a w najbliższych tygodniach planowane jest ogłoszenie przetargu na modernizację platform w miejscowościach: Golina, Obra Stara, Koźmin Wielkopolski i Bożacin.
Zakończenie modernizacji odcinka Koźmin Wlkp. – Jarocin zaplanowano na drugą połowę 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na inwestycję 44 mln zł. (PAP)