I Kongres Transportu Polskiego
inforail
28.05.2006 14:18
I Kongres Transportu Polskiego
Dnia 27 marca 2006 roku odbyły się obrady I Kongresu Transportu Polskiego. Było to pierwsze z corocznych spotkań, które postanowiły wspólnie organizować największe i najbardziej reprezentatywne organizacje przedsiębiorców, biorących udział m.in. w procesach inwestycyjnych na polskich liniach kolejowych. Kongres jest odpowiedzią na wezwania, przed którymi stanęli nie tylko przedsiębiorcy i administracja rządowa, ale przede wszystkim społeczeństwo. Podczas jego obrad starano się znaleźć odpowiedź na pytania: Czy Polska jest w stanie poprawić infrastrukturę transportową –drogową i kolejową i jak długo jeszcze jej niesprawność będzie hamowała rozwój gospodarczy naszego kraju?, Czy Polska jest w stanie uporać się z problemami niepełnej legislacji, brakiem pełnej koordynacji i współpracy miedzy jednostkami administracyjnymi, uczestniczącymi w procesie przygotowywania i realizacji tych inwestycji? oraz Czy Polska będzie w stanie wykorzystać środki pomocowe z Unii Europejskiej na inwestycje transportowe?
Zdaniem uczestników Kongresu linie kolejowe, a także drogi, szczególnie autostrady, powinny powstawać z większą niż dotychczas prędkością i powinno być ich znacznie więcej. Osiągniecie takiego celu nie będzie jednak możliwe bez porozumienia pomiędzy rządem, parlamentem, samorządami i reprezentantami przedsiębiorców oraz zarządców infrastruktury kolejowej i drogowej. Potrzebna jest także społeczna akceptacja tych ustaleń. Kongresy Transportu Polskiego mają być miejscem poważnego i rzeczowego dialogu pomiędzy wymienionymi wyżej pomiotami. Owocem obrad pierwszego spotkania stała się „Biała Księga Procesów Inwestycyjnych”, w której opisane zostały szczegółowo inwestycje na polskich szlakach, których wprowadzenie powinno przyczynić się w sposób znaczący do poprawy obecnej sytuacji. W pracach I Kongresu Transportu Polskiego udział wzięli członkowie organizatorów –Forum Kolejowego Railway Business Forum i Polskiego Kongresu Drogowego, jak również zaproszeni goście –przedstawiciele: rządu –Piotr Stoma –podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, PKP PLK S.A., GDDKiA, środowisk samorządowych i mediów, czy wreszcie takich firm jak: Bombardier i Budimex-Dromex. W drugiej części Kongresu jego uczestnicy wzięli udział w dyskusji panelowej, prowadzonej przez dyrektora ds. procesów inwestycyjnych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR –Janusza Piechocińskiego. Na zakończenie obrad uczestnicy Kongresu przyjęli stanowisko I Kongresu Transportu Polskiego, w którym apelują do rządu i parlamentu o bezzwłoczne rozpatrzenie problemów przedstawionych w opracowanej przez Kongres Białej Księdze Procesów Inwestycyjnych na polskich drogach i liniach kolejowych oraz pilne przyjęcie proponowanych zmian legislacyjnych. Stanowisko to prezentujemy poniżej:
„1. Kongres Transportu Polskiego, reprezentujący przedstawicieli najważniejszych przedsiębiorstw uczestniczących w procesie realizacji inwestycji drogowych i kolejowych, apeluje do rządu i parlamentu o bezzwłoczne rozpatrzenie problemów przedstawionych w „Białej Księdze Procesów inwestycyjnych”na polskich drogach i liniach kolejowych oraz pilne przyjęcie proponowanych zmian legislacyjnych.
2. Przedsiębiorcy proponują powołanie w trybie bezzwłocznym stałego zespołu porozumiewawczego złożonego z przedstawicieli parlamentu, rządu i przedsiębiorców, który byłby płaszczyzną przedstawiania opinii i przyjmowania uzgodnień, co do zakresu koniecznych działań interwencyjnych w realizacji najważniejszych zadań inwestycyjnych.
3. Uczestnicy Kongresu mając świadomość historycznej skali wyzwań oraz ogromnej presji społecznej w zakresie budowy autostrad i koniecznej potrzeby budowy i modernizacji dróg i szlaków kolejowych, wzywają wszystkich do odpowiedzialności i wspólnej pracy, w celu szybkiego pokonania poważnych, sygnalizowanych przez środowisko problemów, bez bezzwłocznego rozwiązania których może zostać zniweczony narodowy program przebudowy polskiej infrastruktury transportowej.”
Szczegóły na temat zapisów z Białej Księgi, jak również propozycje zmian w obowiązujących przepisach prawnych zaprezentujemy w kolejnych tygodniach.
Opracowane na podstawie materiałów udostępnionych przez dyrektora ds. procesów inwestycyjnych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR –Janusza Piechocińskiego.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024