I Kongres Rozwoju Kolei: Szlaki gotowe do 2030 roku
Do końca 2030 r.główne szlaki kolejowe będą wyposażone w niezbędną infrastrukturę – powiedziałminister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas I Kongresu Rozwoju Kolei.Dodał, że w przygotowywanym projekcie ustawy będzie wprowadzony zakazlikwidacji szlaków kolejowych.
Jak powiedział premier Mateusz Morawiecki rozpoczynającKongres, „w ciągu 10-12 lat na inwestycje ze środków, w tym unijnychprzeznaczymy 100 mld zł, a uwzględniając CPK, to kwota będzie jeszczewiększa”.
Premier dodał, że „w pierwszych trzech latach naszychrządów zmodernizowaliśmy 2,5 tys. km torów kolejowych”. „W naszejstrategii jest odbudowa transportu samochodowego i połączenie go w sposóbmożliwie logiczny, uporządkowany z odbudowywanym transportem kolejowym” -podał Morawiecki.
Adamczyk przyznał, że „przygotowywanym w resorcieprojekcie ustawy wprowadzony zostanie zakaz likwidacji szlakówkolejowych”. „Zapiszemy w projekcie ustawy, że nie można zlikwidowaćlinii kolejowej, nie można jej podzielić na przykład na działki. Nie możnaprzebiegu szlaku kolejowego unicestwić” – powiedział.
Jak przypomniał minister, „program Kolej plus jestremedium na to, że wiele miast w Polsce jest pozbawionych dostępu do połączeńkolejowych”. „Prowadzimy bardzo zaawansowane rozmowy z MinisterstwemFinansów, dotyczące programu Kolej plus w 20 miastach, wytypowanych w pierwszymetapie. To już niebawem będzie się działo” – mówił.
Adamczyk mówił też, że „do końca 2030 roku główneszlaki kolejowe będą wyposażone w niezbędną infrastrukturę, będzie gotowy całynadzór na ruchem, systemy bezpieczeństwa”.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel dodał, że „obecnieanalizowanych jest ponad 100 linii, gdzie może trafić sieć kolejowa w ramachprogramu Kolej plus”.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w trakcieKongresu przyznał, że jest „plan wprowadzenia ERTMS, czyli europejskiego(systemu – PAP) sterowania ruchem kolejowym”. Jak wyjaśnił, dzięki temum.in. będzie można nadzorować cały ruch pociągów nie tylko w Polsce, ale takżeza naszymi granicami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„ERTMS na przykład już dziś pozwala na to, aby pociągbył prowadzony autonomicznie” – przypomniał prezes Urzędu TransportuKolejowego Ignacy Góra. Jak dodał, ta funkcjonalność nie musi być od razuwdrażana w Polsce.
Jak powiedział Bittel, „inne nasze przedsięwzięcia tolikwidowanie kolejach miejsc kolizyjnych z ruchem drogowym, modernizacjaprzejazdów”. „Chcemy wspierać maszynistę, aby on wiedział, czy całainfrastruktura na kolei działa” – podkreślił.
W trakcie Kongresu Adamczyk mówił, że celem rządu „jestkolej nowoczesna, punktualna i komfortowa”. Przypomniał, że „przezostatnie kilkadziesiąt lat polska kolej była traktowana po macoszemu”.”Budujemy holding Grupy PKP, proces jego tworzenia będzie wieloetapowy wpełni zgodny z polskim i unijnym planem” – powiedział.
„Wierzę, że formuła holdingu Grupy PKP będzieatrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także dlainnych spółek kolejowych” – powiedział. „Holding PKP sprostawyzwaniom, które niesie ze sobą budowa i obsługa Centralnego PortuKomunikacyjnego” – podkreślił.
„